Tylön Runt

Hmm..Det var länge sedan vi skrev något här. I helgen var det i alla fall Tylön Runt en tävling som vi alla gillar. Prognoserna visade på 6-8 m/s så vi hade höga förväntningar. Men som vanligt i år så blev inget av det utan lättvind istället. Jag tycker ändå att vi gjorde ett väldigt bra race och landade som 7:a av 17 med fyra minuter fram till täten. Det var lite roligt att se hur det skiljer sig i de olika vindarna. Vi hade Blink med oss under stora delar av loppet och när vinden gick ner till 2-3 m/s så tappar vi direkt men när det kom en pust på 5-6 m/s så drar vi ifrån. Ja någon gång borde det ju bli våra vindar men i år tycker jag bara att det varit lättvind eller kuling...
Besättningen var i alla fall kanon. Christian på fördäck med Sara som hjälp, Tom som alltiallo på mitten, Joel med Isac som hjälp på fockskot och spinnakertrim, Axel på storen och lilla jag höll i pinnen. Vi hade lite problem vid en nedtagning av spinnakern annars tycker jag att manövrarna var super. Så hade vi fått lite tryck i seglen hela vägen i stället för bitvis så hade vi varit topp tre men så blev det inte...
Nu tar Saphira semester och försvinner upp i Bohuslän. Något Small ships race blir det tyvärr inte heller då Axel och Tom seglar SM i Feva den helgen så det är först till tisdagarna vi är på G igen.

Trevligt semester på er!

Fevasegling i helgen

Bilder och film från helgens segling

Segling med RS Feva from Daniel Stenholm on Vimeo.

Igång!

I lördags var vi nere och gjorde första översynen på båtarna. Axel och Isac gick över Fevan och jag spacklade upp en del på botten på Novan. Ser för övrigt riktigt bra ut undertill vilket känns bra med tanke på förra årets slit. Så i år blir det bara lite slipa, polera, bottenfärg och plums i sjön. Så vi räknar med att vara tidiga i år.

Några som var riktigt tidiga var Emelie och systrarna Larsson som var ute på första rundan i lördags.
Ser skönt ut men det var kallt om fingrarna fick vi höra.

Debatt

Fevaförbundet skickade i dag ut följande brev till seglarsverige.

SM Feva

SM i RS Feva gick i helgen. Tanken var att Axel och Isac skulle vara med men Isac blev sjuk så starten såg ut att inte bli av. Feva är dock en öppen klass där alla oavsett ålder är välkomna även om merparten av de seglande är juniorer. En tanke att jag skulle segla i stället för Isac kom upp. Så på torsdagen gjorde vi ett försök jag och Axel vilket inte resulterade i någon succé direkt men att det faktiskt var möjligt. Det skall dock tilläggas att jag var mer tänd på det hela än Axel. Att byta gast från en 35 kg tung elitgymnast till en 75-80 kg tung SJ-buss var kanske inte hans favoritscenario.

I alla fall kom vi upp på lördagen vilken började i sol och knappt 3 m/s och de första racen slutade med resultat ganska långt bak. Sen ökade vindarna snabbt och vi såg vår chans men i starten på 3:e racet är vi tvingade att göra ett snabbt slag och SJ-bussen hinner inte med över vilket gör att vi välter och ytterligare en placering långt bak är ett faktum. Efter detta bad är vi rätt kalla och seglar in för paus då vi också tänkte byta kläder men på väg in meddelar man att tävlingsledningen har ändrat sig och pausen uteblir. Vi hinner bara i land för att hämta en macka och sen iväg igen. Nu är vindarna uppe i 10-14 m/s och vi går bra på kryssen men gör ytterligare en dipp på länsen och Axel fryser nu så han skakar och vi bestämmer oss för att bryta resten av seglingarna.

Söndagen börjar sedan med ca 6 m/s och det går ganska bra för oss vi landar på en 16:e Plats. I målgången så brochar vi ganska rejält dock utan att välta men Axel slår i handleden rätt hårt. Vi provar ytterligare ett race då med sj-bussen som rorsman men det racet blir bortdömt då kommunikationen mellan start och målfartyg om antalet kryssar har falerat. Där efter väljer vi att plocka ihop då Axel har ont.

Ja så någon större succé gjorde vi kanske inte men vi fick träna start med 35 andra båtar på startlinjen och att hissa gennaker med 10 andra båtar vid märket så någon nytta gjorde det säkert.
Ett stort tack till Axel som ändå lät mig vara med trots bristande kunskap/fysik.

Resultat mm finns på www.rsfeva.se

Pelle P Archipelago Race 2010

Pelle P A Race var tänkt som en "se och lär" regatta då Axel och Isac är helt nya i RS Fevan. Tanken var att vi skulle upp och titta på andra båtar, se på hur de andra besättningarna hanterar olika situationer och helt enkelt lära oss. Detta såg ut att lyckas bra då startfältet blev ett ganska namnkunnigt sådant. 9 båtar kom till start och 5-6 av dessa kom direkt från VM i Frankrike bla årets guld och silvermedaljörer från JSM så kvaliteten på startfältet var det inget att klaga på. Tyvärr så var vinden inte riktigt lika bra. En svag bris från ost som skulle vrida till väst så AP:an gick upp. Enligt tävlingsledningen skulle vinden vrida halv 12.
11.33 vände vinden...imponerande timing.

Inte så mycket vind...

Väl ute på vattnet så blev det en ganska lång väntan. Optimistfältet startade som vanligt om 5 gånger men ytterligare några starter senare blev det dags för Fevor. Det blev väl ingen kanonstart för killarna men de var hyfsat med. Upp till kryssmärket gick det utmärkt de rundade som 3:e! båt. Lite förvirring rådde dock om rundningarna då tävlingsledningen hade hissat både röd och grön flagg för rundningar så halva gänget rundade babord och halva styrbord. Väl ute på länsen gick de snabbt och var ett tag uppe i ledningen men ner mot rundningen så tappade de lite och rundade som 4:a. På nästa kryss tog de in en del och var på väg i fatt men valde att bryta sig loss från fältet och gå över på andra sidan. Kunde varit vinnande men det var det inte. I stället tappade de ytterligare och rundade som 7:e båt. En placering som de sen fick hålla i mål även om de gick i fatt 5:an och 6:an så kunde de inte gå om.
Det var en ganska arg och sur besättning som kom in för att hämta en macka innan nästa race. Med lite pepptalk om att de faktiskt hade farten i båten och att nu gällde det bara att köra taktiskt rätt också så var minerna lite gladare.

Inför starten i andra racet. Årets JSM vinnare till vänster.

Nästa race, som gick i betydligt mer vind (6-7 m/s), började med en mycket bättre start och man gick snabbt upp på en andraplats vilken man höll hela vägen upp till kryssmärket. På länsen så gick de sedan ifatt ettan men trots många försök så kunde de inte gå om. Nere vid länsmärket gör de dock allt rätt - etablerar överlapp på insidan, plats vid märke och ligger sedan först ut på kryssen. En ledning som de sen håller och utökar hela kryssen. Länsen hem sedan utökar de ledningen ytterligare och inför sista lilla kryssbenet leder de med stor marginal och kan ohotat gå i mål som etta!

Kamp om förstaplatsen i andra racet.

Snygg rundning och man ligger först upp på andra kryssen.

Stor ledning på väg hem.

Sista kryssen hem.

"Det är kul när de tutar" som Isac sa....

Med serien 7, 1 blir de 4:a av nio båtar och vår första regatta i nya båten slutar långt bättre än vi hade förväntat. Grattis killar!
Resultat:

Strategi/tur?

Långt bort från alla

Att vara Novaseglare när prognosen är 0-2 m/s är ungefär som att ge upp redan innan start. Vår tanke med kappseglingen i går var mest att ta en trevlig tur i det fina vädret. Anna och Vidar följde också med. Vidar under protest dock men med en bärbar DVD och Star Wars med sig så¨gick det bra. Men under starten och början av seglingen var han måttligt intresserad då det bara var varmt och knöligt med flytväst.
Vi kom iväg ungefär på rätt tid men tappade direkt på de andra båtarna. Vi är helt enkelt underriggade i de här vindarna. När alla (med några få undantag, www.swe595.se tex ) gav sig av innåt försökte vi gå rakt ut för att hitta lite vind. En strategi som visade sig vara mycket bättre än vad vi någonsin föreställt oss. I stället för lite extra krusningar som vi hoppats på så mötte vi ett lågtryck med vindar på 5-6 m/s. Gissa om det var en nöjd besättning som såg seglen fyllas samtidigt som de andra båtarna låg kvar i bleket.
Snabbt kom vi upp från en hopplös position där bak till att vara bland de första båtarna där fram. Spinnakerrundan hem gick helt ok. Åt Gottfridsson och Stellan var det inget att göra åt. Men Swe 595 kunde vi gå om och nu var bara Kroon framför oss och en pallplats. Hade det inte varit för att Kroon inte ville gippa spinnakern utan istället plockade ner den så hade vi aldrig kommit om men nu kunde vi glida i mål några meter före trots en del pyssel med spinnakern i slutet. Vi fick spegelvinden från Kroon i den och den snurrade sig runt förstaget.
I alla fall blev det en tredjeplats och en utmärkt avslutning på vårseglingarna. Vidar som redan innan seglingen hade bespetsat sig på en tennmugg ( Han fick en med sig förra gången han var med också). Fick ta emot en ny mugg för vår tredjeplats. Lyckan var sedan helt fullkomlig när han även fick jackpot priset för dagens yngsta kappseglare (6 år).

Nöjd!

Grabbarna grus seglade egen båt på jolleseglingen och var mycket nöjda med vindarna i slutet som hade gett dem ordentligt med fart. Helt nöjda var de också med Daniels film från gårdagen..

Segling x 2

Då Isac hade lite feber och inte kunde segla så fick det bli så att Axel först gastade hos mig och jag sen hos honom. Båda var roliga seglingar.
Tisdagsseglingen var otroligt jämn de första sex båtarna kom in inom mindre än 1,5 minut och mellan 2:an och sexan skiljde det 40 sekunder. Oturligt nog var det vi som kom sist i den gruppen och blev sexa. Tomas och Co lyckades gå förbi på mållinjen och slå oss med 2 sek och If:en höll i från med 5 sek. Bara en liten bättre spinnakersättning och vi hade varit två båtar fram...
I alla fall fall är det otroligt roligt att ligga med och slåss i toppen gång efter gång.
Seglingen med Fevan var också kul. Den kändes riktigt bra även med mig och Axel ombord. Även om det blåste ganska lite så stack den iväg så fort den kom en pust. Lite mera vind och det kan bli riktigt roligt.

2 blir 1

Axel och Isac har bestämt sig för att segla i samma båt i stället för att segla var och en för sig. Så nu är en optimist och en Zoom 8 till salu och en RS Feva inhandlad.
I går var det premiärtur och det var två mycket nöjda seglare som kom i land efter några timmars testande.
Och det är klart det när man har fått en riktig båt att sitta i med stor, fock och egen gennaker på peke...

Testa en stund så att ni känner er säkra i båten innan ni börjar köra med gennaker tyckte jag. 20 min senare såg det ut så här:

Men jag hade ju gjort samma sak....

Så här skall det se ut sen när de har fått upp farten:

Ser onekligen rätt kul ut!

Fragancia cup

Blev mycket bättre än vad vi trodde. Med svaga extremt kluriga vindar var vi ganska övertygade om att vi skulle hamna ganska långt bak i fältet men när resultatet kom så visade det sig att vi seglat ganska ok ändå. En 5:e plats i det fältet och med de vindarna är bra. Extra intressant tycker jag att det är att vi i första racet slår en splitterny first 35:a med 6 minter på seglad tid! Vi var före dem i mål. Skiljer 0,17 i lys(srs)... I andra slår de oss med några sekunder på seglad tid.
Bra jobbat av alla våra nybörjargastar som var med. Tack för hjälpen!

Roligare med vind än utan!

Förra tisdagen blev en smärre katastrof för oss med en 12:e plats av 21 båtar. Ingen vind och vi stod bara och guppade upp och ner. I går var det vind igen och då var vi med i matchen. Vi landade som 4:e båt av 23 vilket får anses som helt godkänt. På korrigerad tid var vi tom 3:a. Totalt sätt en bra segling även om spinnakersättningen tog väl lång tid och nog kostade oss 3:e platsen. Annars en bra kryss med god fart och en mycket bra spinnaker bog med farter på 8,5 knop på GPS:en (loggen är sönder - ny på väg).
På första resultatlistan fick vi en OSC vilket sen visade sig vara fel. Båten bakom oss startade på 09.44 och vi på 08.44 så man hade sett fel och gett oss en tjuvstart. Men det ordnade sig till slut och vi fick vår 4:e plats
Kul segling i alla fall! Tack alla gastar.

Så som vi vill ha det - med konkurrenterna bakom. Joel vår nyaste gast har full koll på spinn vilken han körde kanon i går.

Årets Optimist på blocket!

Optimistjolle

Sökresultatet  |  Nästa »
Säljes av J. Olle. Insänd 4 juni 23:37. Ta bort, ändra, förnya din annons.

Klicka för att se nästa bild

Pris: 249:- Längd: 7 fot Härnösand: Visa var
Båttyp: Segelbåt

Optimistjolle / Pessimistjolle säljes!

Jag har beslutat att sälja min fina seglarjolle pga tidsbrist och tappat intresse.

Det rör sig alltså om en optimistjolle i mahognyplaywood med potential.

Småfix finns för den händige, ev. kan den behöva bottenmålas. Visst läkage finns, men det är självlänsande då man fått upp farten.

Båten måste bort pga platsbrist.

Segel samt roder medföljer vid snabb affär, centerbord och babord saknas.

Måste ses och provseglas, medtag egen flytväst. Simmkunnighet är en nödvändighet.

Säljes till högstbjudande / skänkes. Inga skambud!

Endast seriösa gör sig besvär.

Maila för fler bilder.

// J. Olle

Ta med kortlek..

Förra tisdagen gick hyfsat med en 5:e plats av 18 båtar. Kul när de första nio båtarna kommer inom 3 minuter. Det var gott om båtar i gattet på väg in. Tyvärr var väl vindarna inte riktigt av den kaliber som vi behöver även om de var mer än de <3 m/s som vi startade på. Morgondagens segling lär dock bli ännu långsammare. Prognosen just nu är på 0-1 m/s....

Tylösegling

Första racet i tylöcupen är avgjord. Läs mer på www.tylösegling.se

W2*B

Slutresultatet blev så där för Novorna. 6 (slaghöken) och 8(vizage) i sin startgrupp . Vi hoppas på en rapport från Jocke.
I övrigt blev Letto placerad som 4:a i sin stratgrupp ( dock inte seglad av några i Team Letto).