Äntligen klar!

Vilket jobb...
I höstas när jag tog upp båten var där en hel del blåsor på botten. Böldpest var det första jag tänkte men efter lite koll och besiktningar från diverse experter så kunde vi konstatera att blåsorna var mellan gelcoaten och bottenfärgen och inte inne i gelcoaten. Helt klart var ju i alla fall att det antagligen var för hög fukthalt i skrovet. För att få bort denna och säkerställa att det inte blev värre så körde jag hela registret.
Först skapade jag bort bottenfärgen med en målarskarpa. Försökte först slipa bort den men det gick inget vidare så skrapningen var bäst. Därefter slipade jag ner gelcoaten så att det blev öppna porer överallt. Här började jag med en vinkelslip med en färgborttagningsrondell men resultatet blev för ojämnt. En vanlig slipmaskin med grovt papper och ett stort tålamod gav bättre resultat. Därefter fick den stå med värme på i båten under hela vintern.
Tidigt i våras gjorde jag sedan en fuktmätning och där var fortfarande vissa ställen med fukt så den fick stå ifred ett tag till. 
Sen slipade jag ner hela järnkölen så att den blev helt ren och tog ytterligere lite på skrovet. Nu började äntligen uppbyggnadsfasen. Avsatte en hel dag och körde 4 lager med interprotect vått i vått. Ny finslipning och fix av nya stöttor så att jag sedan kunde lägga ytterligare ett lager och några extra lager under stöttorna.
Sen fick den stå några dagar för att härda ordentligt innan jag började slipa, slipa, slipa, slipa, slipa och ja ni fattar. Ett jättejobb. Lite spackel och ytterligare någon slipning senare var det dags att måla bottenfärg och äntligen började man se ljuset i tunneln. Några skavanker gav sig till känna nu när man fick på bottenfärgen men de får helt enkelt vila till nästa år. Så efter lite puts och målning av vattenlinjen så var den klar för sjösättning.

I morgon är det tisdag och då är det äntligen dags för premiärsegling efterlängtad som aldrig förr.
Nu med nyrenoverad botten och förra årets stora renovering av motorn hoppas vi på en lång fin sommar och många seglingsdagar.

Saphira is back on track!

 

Kommentarer
Postat av: Johan

Puh vilket jättejobb! Grattis att det äntligen är klart...

2010-05-25 @ 00:12:43
URL: http://www.libelle.se
Postat av: Daniel

Gött! Bra jobbat, då får man se sig omseglad av ytterligare en båt på tisdagarna framöver... ;-)



/Daniel

2010-05-25 @ 08:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0