Ny ordförande - nytt tankesätt?

Jag har egentligen aldrig funderat över SSF:s funktion och verksamhet mer än att de verkar vara väldigt osynliga och inte direkt driver någon offensiv kampanj för segling som sport.
Häromdagen läste jag dock en liten artikel i tidningen segling som handlade om ekonomin i förbundet. På något sätt var man mycket nöjd med att man bara tar ut 16 kr/medlem och rackade ner lite på bla Golfförbundet som tar ut 200 kr/medlem och det Danska förbundet som tar ut 70kr/medlem. Man talade om att man bara hade 6 anställda och att det Danska seglingsförbundet hade 21 anställda. På det hela taget verkade man nöjd med detta faktum.
För mig verkar det som om man inte riktigt har förstått sin roll i världen. Den som i dag sätter på en sportkanal på tv får antingen se fotboll, Ishockey eller, ja just det, golf. Golfförbundet har med andra ord väl använt de pengar man får av sina medlemmar. Sporten syns och hörs och man delar också gratis ut en medlemstidning. 

16 kr ? För mig känns det som om man inte har haft kraft och mod att på de senaste 100 åren förklara för sina medlemmar vad som krävs för att man skall kunna bedriva en bra verksamhet. Om man i stället tog ut 50 eller 70 kr / medlem så hade ingen höjt på ögonbrynen. Det är en struntsumma i sammanhanget för var och en men som skulle ge ett förbund helt andra möjligheter att bedriva en riktig verksamhet.

Jag hoppas att vår nya ordförande funderar över detta och inte bara försöker göra det bästa av den verklighet som finns i dag då den tydligen är hopplöst föråldrad.



     

Kommentarer
Postat av: Patrick Lindblom

Tänkvärd reflektion!

2008-04-10 @ 20:16:35
URL: http://condevorsail.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0