Bra Båt - Sämre Kapten

Så gick då äntligen den första kappseglingen med vind i seglen. Hur mycket har jag lite dålig koll på men troligtvis 10-12 m/s i byarna. Mina vanliga gastar var iväg på olika uppdrag varför besättningen bestod av min syster och två av hennes barn och Axel min äldsta kille men de skötte sig exemplariskt trots den bitvis rätt friska vinden.
Tidigare under året så har man kunnat anmäla samma dag om man skall segla med eller utan spinnaker och då kunnat ändra lystalet men nu hade man bestämt att så skulle det inte vara framöver så vi fick starta på 1,14 trots att vi inte körde med spinn.
Starten och undanvinden gick ganska bra vi knappade in sakta men säkert på de framförvarande och hade vid första boj hämtat in avståndet till Svante Feeling (huvudkonkurrenten) så att vi låg precis bakom. Halvvinden till nästa boj gick sådär här hade det varit bra med ett rev då vi oavsiktligt lovade två gånger i starka byar och tappade fart. Sen började vår starka sida kryssen och det var verkligen ordentlig skillnad vi tog både bättre höjd och hade bättre fart än Svante och tog oss också förbi lite andra båtar även om det även här finns att göra. Låg lite högt och tappade fart i bland mm.. Sen kom de stora misstagen och det var när vi skulle kryssa sista biten in i hamnen. Här missbedömde jag den inverkan som den motriktade strömmen hade och vi slog både 2 och kanske 3 gånger för mycket och låg och pinade i fel läge. Det innebar att vi tappade 3 -4 placeringar mot båtar vi redan gått om på detta klanteri.
Slutsatsen får väl vara att förutsättningarna finns i båten till att hamna riktigt bra men att det finns mycket kvar att lära för min del.       
Men vi slog Svante...(2-1 Svante)

Vann gjorde - Ja gissa....(J133)

Tvåa var - Ja gissa....(BR23)

Trea var en folbåt med herr Tein i.

Svante folkbåt som jag trodde skulle bli svår tappade bommen i starten. Något fäste mellan mast och bom som rök av i den hårda vinden och han bröt därmed.  


Kommentarer
Postat av: Blur

Det finns bara ett sätt att skaffa sig erfarenhet :-) Alla måste göra misstagen!
Blir det sjysst väder så kommer jag ner nästa tisdag.

2007-08-22 @ 11:15:11
URL: http://www.blur.se
Postat av: Anonym

Helt rätt Peter. Det hade ju varit lite tråkigt om det var så att en relativ nybörjare som jag är hade kunnat köpa sig en snabb båt och därmed vinna. Men riktigt så enkelt är det inte att segla...
Du är välkommen på tisdag. Jag bjuder på seglarklubbens emineta hamburgare efteråt.

2007-08-22 @ 11:30:36
Postat av: folke

Härligt att se er ska du veta!! Det behövs drivkrafter som du för att både vi och segelsällskapet ska utvecklas! Följer gärna med dig ut någon gång om du har lust.....mina gastar sviker lite då och då...:-)

2007-08-22 @ 11:56:43
Postat av: Leif

Du är alltid välkommen Folke. Duktiga gastar kan man aldrig få nog av.

2007-08-22 @ 14:08:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0