Watski2Star Baltic 2009
Fick en rapport från östkustens snabbaste Nova från årets W2SB.
"Watski2Star Baltic -09
Watski2star Baltic är en kappsegling som samarrangeras av båtklubbarna i Oxelösunds, Visby och Oskarshamn och den är öppen för alla typer av båtar med 2 personers besätttning. Banan enl skiss nedan. Efter varje etapp har båtarna ett "pitstop" på mellan 5-7 timmar beroende på vilken klasss man seglar. Tävling har blitit otroligt populär och blev fylld på mindre än 3 dagar i februari!! Totalt samlade årets upplaga nästan 100 båtar, allt ifrån 28 till 50 fotare.
Oxelösund - Visby Start onsdag 16.00
Start i hård vind 14-16 m/s, vi var sena över linjen men det kanske inte spelar så stor roll. Vi råkade ut för de första problemet redan 10 min efter start då fockskotet till den självslående focken rappade ur och Peter min följeslagare fick försöka fånga in den men det var inte så lätt i den starka vinden men efter 5 min var seglet åter "infångat" men tyvärr är fick vi minst 3 revor i seglet. Vi länsar ut mot Landsort med stor och självslående fock och loggar ett flertal ggr över 11 knop, humöret åter på topp!! Vi rundar Landsort 3:a i vår klass med Novan Vizage i ledningen, vinden har avtagt något och vi byter vår trasiga fock till 110% focken samt revar storen och påbörjar halvvindsbogen ner mot Visby, då vinden skall vrida mot syd beslutar vi att ta styra något högre än Visby för att senare kunna falla när vridet kommer. Samma taktik har den ledande Vizage också beslutat sig för och nu börja en långt dragrace ner mot Visby.Vi ser Vizage akterlantera lysa vitt mot oss timme efter timme utan att vi lyckas komma närmare men tillslut kommer vi upp jämsides och tillslut förbi efter ytterligare några timmar, otroligt jämt i fart trots att vi hade olika segelsättningar: vi med revad stor och Vizage med full stor. Tyvärr går sedan Vizage fockskot av och vi kan gå ifrån och i mål som 1:a båt i Visby 04.34. När alla tider sedan har räknats så leder vi hela Watski2Star!!! (Det skall dock sägas att 1:a startgrupp hade en fördel av tidigare start än de övriga, detta skulle dock jämna ut sig redan dag 2)
Novan Vizage i starten
Snabbt hamn och lämna rundningrapport till arrangörer och fixa lite med båten. Efter varje målgång hade vi 5 timmars "pitstop" innan nästa start så det gäller att vara effektiv för att hinna allt och helst vill man passa på att sova lite också.
Visby - Oskarhamn Start torsdag 08.34
Vaknar och kroppen meddelar att den helst vill ligga kvar och sova, som frukost blir det pannbiff med stekt potatis och sås i färdiga folieformar som värms i ugnen, konstig frukost men gott att starta med ett varmt mål i magen. Startar från Visby med revad stor och 110% fock i hällande regn och upp mot 14 m/s, sådär kul men så efter 2 timmar så upphör regnet, vinden avtar och solen tittar fram, humöret stiger likaså. Vi rundar fyren utanför Västervik och sätter spinnacker ner mot Blå Jungrun i Kalmarsund. Bakom oss ser vi Novan Vizage och X95:an Index som tappat ytterligare några minuter men då dör vinden för oss och Index seglar in 40 min på oss genom att gå lite närmare land och Vizage väljer att gå längre ut till havs och lyckas också gå förbi... vad som sades ombord på Slaghöken då är inte lämpligt att återge i text form. Vi får vind tillslut och väljer då att skära in mot land bakom Index. Vi tröstar oss själva med att värma 2 formar med Lasange och äter detta i solnedgången med fullt drag i spinnackern. Vinden ökar till över 10 m/s och vi upplever långa surfar ner mot Blå Jungfrun, en av denna seglings höjdpunkter men vi orar oss lite över den kommande spinnackernedtagningen som i denna vind oftas kräver mer än 2 man... men vi hittar formeln och genom att tidigt helt släppa spinnfallet bärgar vi den utan problem.
In mot målet i Oskarhamn går vi på halvvind ledda av alla fyrljus dit vi kommer vid 02 tiden, vi möts av arrangörerna som visar oss bryggplats. Trots den sena tmmen finns det en uppställd korvvagn på bryggan så efter en korv med bröd dyker vi ner i bingen.
Oskarhamn - Oxelösund Start fredag 06.00
Denna sträcka har vi fruktat lite då SMHI hade lovat hårda nordliga vindar och 80 distansminuter ren kryss känns långt. Vi startade med ett rev och rundade Blå Jungrun och påbörjar kryssen mot mål, sjön var stökig i Kalmarsund och vi tyckte det var svårt att hitta en bra rythm mellan de stora vågorna och titt som tätt fick vi ett stop då vi körde rakt in i vågen framför. Vinden låg stadigt på över 10 m/s men efter lunch minskar vinden och sjön lägger sig och vi slår ut revet. Enligt SMHI skall vinden vrida på ost så vi beslutar att ligga långt ut på högerkanten för att kunna dra nytta av ett vrid men det dykar tyvärr inte upp. Vi kryssar i lätta vindar under natten och tappar bort alla konkurenter men när vi går imål på morgonen så har X95:an Index gjort en bättre natt och har kommit före oss i mål.
Totalt vann X95:an Index vår klass med oss som tvåa (se reslutat nedan)
Sailed:3, Discards:0, To count:3, Entries:11, Scoring system:Appendix A | ||||||||||||||
Rank |
|
| Båtnamn | Båttyp | LYS |
| Segelnr | Skeppare | Besättning | Klubb | Visby | Osk.h | Oxd | Total |
1 | Index | X-95 | 1.14 | 76 | Falk | Qvarnström | WSK | 4 | 2 | 1 | 7 | |||
2 | Slaghöken | Albin Nova | 1.15 | 117 | Bergkvist | Luckander | Trälhavets BK | 1 | 6 | 2 | 9 | |||
3 | Felicia | Linjett 32 | 1.12 | 15104 | Lindbäck | Ahlex | GBK | 3 | 3 | 3 | 9 | |||
4 | Vizage | Albin Nova | 1.15 | 367 | Björklund | Moldovan | WSSW | 2 | 7 | 6 | 15 | |||
5 | Anniela | Linjett 32 | 1.12 | 252 | Knudsen | Andersson | KSSS | 6 | 5 | 4 | 15 | |||
6 | Impuls | Avance 33 | 1.14 | 8877 | Stavre | Lindberg | SSK | 7 | 4 | 7 | 18 | |||
7 | Avocada | Hanse 315 | 1.15 | 10866 | Andren | Söderström | KBSS | 8 | 8 | 5 | 21 | |||
8 | Josefine IV | IW 31 | 1.08 | 217 | Matys | Lindqvist | NSK | 10 | 1 | 12 DNF | 23 | |||
9 | Look Twice | Cumulus 85 | 1.09 | 211 | Karlsson | Lidehn | OXSS | 5 | 10 | 12 DNF | 27 | |||
10 | Bubbel | Scampi | 1.09 | 1266 | Sollerhag | Strömberg | OXSS | 9 | 9 | 12 DNF | 30 | |||
11 | Mon Amie | Mixer Cr | 1.16 | 78 | Bergman | Torvestig | KSSS | 12 DNF | 12 DNS | 12 DNS | 36 |
1 Startgrupp Resultat:
I totalen blev vi 30 båt av totalt 93
Eftersom samtliga båtar i tävlingen utrustas med transponder så går det att se samtliga båtar via webben hur/var de seglar (tack vare en av sponsorerna till tävlingen). Vi fick mycket samtal och SMS från när/kära, kompisar, arbetskamrater osv som såg var vi låg och peppade och uppmanade oss att segla fortare... mycket uppskattat av alla. Det är ju mycket roligare att kunna följa med i realtid än att få ett samtal efter målgång.
Sammanfattningsvis är det en trevlig utmaning där en hel semestersegling klaras av på knappt 4 dygn dessutom är den mest välordnade tävling som jag någonsin har varit med i! Förutom den självslående focken så var det ingenting som gick sönder trots stundtals hårda vindar och en del sjö. Novan pallar nog för trycket, den svaga länken är nog fortfarande besättningen...
Vi syns på havet
Joakim Bergkvist
Slaghöken SWE 117"