Där rök storseglet - igen....

Efter ett antal regattor i lättvind och med en mycket frustrerad Axel tar vi nog beslutet att hoppa upp en klass. I helgen tog han direkt ett 15 tal båtar när det började blåsa men tappade samma antal så fort vinden försvann. 50 kg tung och ganska stor gör att Optimisten känns för liten. Nu blir det i stället Zoom 8 som gäller framöver. Då det är VM i Sverige i juli så är det lite dåligt utbud av Zoom:ar just nu så fram till efter VM kommer vi nog att låna klubbZoomarna. Därefter får vi se om vi kan hitta något bra eget.
Ekonomen inom mig tänkte att vi nu kunde sälja Optimisten för att då köpa en Zoom men då detta lades fram hörde man en annan röst vid matbordet som sa:
Stopp! Den skall jag ha!
Så igår var det smygträning för Axel i Zoom och för Isac som ny rorsman i Swe 4181. Och visst gick det bra. Isac kommer nog att fixa detta bra. När han fick till det så hade han kanonfin fart i båten men där är mycket kvar att lära än så länge.
Axel seglade med ett helt annat självförtroende. Kolla in den nöjda killen nedan.

Cool kille!

4181:an med ny kapten

Pyspunka...

Ja inte var det mycket till vind i går inte. När vi kom ner till hamnen så hade man redan blåst av tävling pga för lite vind. Vi bestämde att vi ändå skulle ut och rasta oss lite tillsammans med våra kappseglande båtgrannar och då kom vinden. Även tävlingsledningen såg den så det blev riktig start ändå.
Lite förvirrande kan jag tycka att det är i starten då man tutar för vissa båtar men inte för andra? Jag höll mig på rätt sida linjen för länge bara för att jag trodde att det skulle komma en signal då det gjorde det för båten innan. Antingen ger man signal för alla båtar eller ingen (endast signal vid tjuvstart). På väg ut ur hamnen var det fortfarande vind men sedan gick det ner och låg runt 1-1,5 m/s. Vi fortsatte segla och tyckte nog att vi körde bra i den ultralätta vinden och seglade om många båtar. Bevis finns på  http://www.swe595.se/ - Kul att se er "in action" Daniel. Fin båt och fina segel. Ni kan nog bli farliga lite längre fram.
Vid kryssbojen hamnde vi en strömfåra och typ backade ett tag. Tillslut kunde vi i alla fall ta oss runt bojen som en av de få som faktiskt kom så långt. Där satte vi spinn och fick ett fint driv med farter upp mot 4 knop men då såg vi att alla andra packade ihop och åkte hem så vi följde deras exempel.

Med förhoppning om bättre vindar nästa gång.

Resultat Tisdag

Efter mycket trassel med mailen på klubbhuset fick jag äntligen ut resultaten på hemsidan. Ni hittar dem här:

Tisdagspremiär!!

Så var det då äntligen dags för premiär!
Kanonväder hade vi fått också - Strålande sol och vindar mellan 5- 10 m/s. Perfekt Novaväder alltså. Vi gick också riktigt bra. Första benet pendlade vinden mellan 110 - 130 och vi var inte helt säkra på om vi skulle upp med spinnakern eller inte men valde att avstå. Jämfört med båtgrannen som satte spinn så förlorade vi ingenting så det var nog ett bra beslut. Kryssen sedan gick superfint ända tills jag sa till Eddie att spänna upp fockfallet. Då gick shacklet av! och hela focken rasade ner. Snabbtänkta gastar löste det hela ganska snabbt genom att plocka ner och sedan hissa igen med hjälp av spinnakerfallet men vi tappade ändå många minuter innan vi var i full fart igen. Halvvinden in sedan hade vi fin fart hela vägen. Sista 300 meterna är ändå det som vi var mest nöjda med. Hirkum och CB66:an låg i lovart om oss. CB66 seglade förbi men tack vare ett aktivt segeltrim lyckades vi segla ifrån Hirkum och också ta oss förbi CB:n igen.
Till slut blev det en 5:e plats av 14 båtar. Vi var 3,5 minut efter vinnaren så utan trasslet med focken så hade vi nosat på topplaceringen.
Gastarna var grymma i går både de nya och de med lite rutin så det ser bra ut för framtiden.

Vi hade två riktigt duktiga fotografer på båtarna i går. Bilderna nedan på oss kommer från Daniel Stenholm.
Fler bilder från honom finns på http://danielstenholm.se/segling/2009-05-12/

Marcus Frost satt på Stellans båt hans bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/8520763@N05/sets/72157617992886385/show/

Coola gastar i solglasögon - får nog önska mig ett par också....

Så här skall det INTE se ut.

Vår fd elitgymnast( bra med sådana ombord) Eddie hämtar ner fockfallet.

Och Johan på Libell då undrar någon? Jo tyvärr hade vi inget så bra teleobjektiv så att det gick att få honom på bild där långt, långt bak ;-)

Stort TACK till alla gastar och tävlingsledningen.

Lidingö Runt

Blev inte riktigt som det såg ut i listan. Båtar som brutit låg före de som fullföljt. Så här skall det se ut i stället och vi hyllar därför Olle på Vadeau i stället. Grattis!

LYS 2 1,13-1,15SweLYS

COMFORTINA 32 35 ELENORA Alaeus Gunnar VIBK1.14
X-79 114 KAPU Gedal Kristian BOBK1.14
X-79 131 COMBINATIVE Jönsson Perry SSS1.14

Premiär och en bra lektion

Sandra, Axel och Alexandra var iväg på vårregatta på rådasjön i helgen. För Sandra och Axel var det premiär i B respektive A klass och det blev en nyttig lektion. Att trycka sig in vid märket och aldrig vika om man har rätt var något som de fick med sig till nästa tävling. Första racet (väldigt lååånga sådana...) började bäst för Sandra som låg i övre halvan med Axel i den nedre. Efter 3/4 av racet hade dock Sandra tappat och Axel seglat upp sig så att ställningen var den motsatta. Vid sista kryssmärket blev Axel påseglad av en Feva (trots styrbordsfördel) och bröt. Båda var genomfrusna och valde att inte köra race 2 (dvs de lärde sig också att ta på sig ordentligt.(kanske...?))
Vi försökte ha lite koll på Alexandra också men det såg ut som om hon hade det lite tufft i den bitvis hårda vinden.
Nu analyserar vi lite och kör lite tuffhetsträning innan nästa race som är den 21 maj i Billdal.

Lite bilder

Ny Startlinje

Ja det var den stora skillnaden mot förra årets tisdagsbana. För att få lite mera plats vid starten så hade man flyttat fram startlinjen ca 100 m. Ett klokt beslut som gör starten lite enklare. I övrigt så är det som tidigare. Kolla in bana mm på http://www.hss1910.nu/web/page.aspx?pageid=2397 . Om man får vara lite petig så stämmer inte starttiderna som delades ut. Dessa utgår från att banan är 5,00nm. Då banan är 5,12 nm  så ger det en fördel för de båtar med högt lys. Exempelvis så skulle Lars M med sitt lys på 1.40 få en "rabatt" på 39 sekunder i förhållande till 1,0 båten med nuvarande startlista. Kanske inte läge att ändra till nu på tisdag men därefter kanske.

Dags att dra igång!!

I dag 19.00 är det startmöte inför tisdagspremiären nästa vecka. Skulle inte tro att det är några större ändringar på g men vi får väl se.
På Saphira börjar vi så smått få ihop årets gastar. Ungdomsgänget från förra året med Eddie, Christian och Erica är heta. Johan som var med förra året kommer i år att segla som skeppare i egen båt. Han startar efter oss och skall helst inte i kapp...Snygg båt är det i alla fall http://macsolve.posterous.com/
Ny för i år är Ola som vi hoppas skall vara med ofta. Christer har jag inte kollat med ännu men han kommer säkert att vara med till och från. Ev får vi med oss ytterligare en gast så det ser faktiskt riktigt bra ut i år!!
Eddie och Christian som nu varit med ett tag är väl de som nu får ta ett större ansvar.

Här på hemsidan kommer vi också att köra igång med bilder och reportage från kappseglingar och annat.

Så som sagt - Dags att dra igång!!

Eddie och undertecknad vid förra årets premiär.