Segla med en vinge?

Funkar det?
Man har nu provat ut ett system på en Elan 37 som skall vara möjligt att producera på allvar. Läs mer på

http://www.omerwingsail.com/

image30

Seglingsbilder från Puh.


Lektion 1

Peter (Saphiras förre ägare) var nere med bomkapellet som hade varit på lagning och passade då på att gasta ombord på dagens tisdagssegling. Bättre gast är nog svår att hitta, åtminstone till den här båten...
I alla fall var det riktigt kul att få en lektion av någon som kan segla och som kan båten. Allt gick mycket fortare mera distinkt och trimmet ändrades konstant för att följa med vindens ändringar. Varje vindpust utnyttjades på ett riktigt sätt och ordergivningen var konstant( ni som sett filmen från årets Tjörn runt vet vad jag menar). Placeringsmässigt så landade vi på en 8:e plats av ca 18 båtar. 
Hade tänkt skriva lite mer men skall till London i morgon bitti så ni får kolla om det inte dyker upp ett litet reportage på www.blur.se i stället.

Stort tack  för lektionen Peter!
och ring om du behöver en gast.  

Skallkroken movie!



Onsdagssegling i Haverdal.

Mariannelund..

såg jag inte till denna gången heller men bra utsikt har man från masttoppen. Nu är i alla fall vindmätaren på plats igen. Den gamla gick tyvärr inte att laga men Nexus gav mig ett bra inbytespris så nu sitter där en ny twinfin i stället. Efter lite kalibrering så funkade den perfekt. Christer och jag var ute en sväng därefter och det är ändå en stor hjälp att hela tiden ha koll på kryssvinklarna ( åtminstone för oss som inte har fingertoppskänslan ännu). Fartmässigt så tyckte jag också att vi fick till det lite bättre. Kan det vara så att det hjälper att träna?

Kontaktuppgifter

Det är flera som undrar om jag inte kan ta upp olika saker och visa era bilder mm och det gör jag jättegärna.
Alla tips är välkomna!

Maila mig bara på [email protected] så löser det sig.

Evenemangstips i sydvästra delen av Sverige har lite förtur...

Ett måste för varje sann x-99 fantast!



En fläkt och man kan köra race i badkaret hela vintern!
Lägg märke till att även i denna skalan så hade lite dockor på railen hjälpt till.

Profilen - Folke Berntson

Här har vi nästa man i vår nystartade serie Profilen. En som gärna har lite adrenalin i seglingen och som på tisdagarna i höst har abonnerat på andraplatsen.

299708-29

Namn?
Folke Berntson

  

Jobbar med, Var?
Äger ett behandlingshem för missbrukare strax utanför Halmstad


Båt ? Namn, typ, storlek  
B&R 23


299708-28


Gärna lite om tidigare båtar.
BB17, Laser, Trapez, Thai 4, Tornado, Späckhuggare


Har seglat sedan?
1965

 

Tidigare seglingsmeriter.
Varit med på allehanda tävlingar genom åren med blandat resultat?J

 

Är med på tisdagarna?
Ja Ofta

  

Vad gör du när du inte seglar?
Jobbar mest


Värsta segelminnet?
Storm på Nordsjön med ett skolfartyg jag seglade med i slutet på 60 talet

  

Bästa?
Hemsegling med Späckhuggaren efter avslutad säsong från Långedrag i novembersol  med spinnnaker hela vägen

 

Önskebåten?
Sneglar på en Grinde som i så fall ska långfärdsrustas. Funderar också på en Musto skiff för att kunna segla när besättningen sviker!

 

Vilka är dina gastar?
Karl-Otto Strömberg och Thomas Pettersson, två vapendragare jag seglat med sedan barnsben!

 

Vad skall du göra när du blir stor?
Har jag inte blivit stor på alla dessa åren är det mer än troligt att jag aldrig blir det?..tack gode gud för det?..!

 

Moby Mumm 30 World Championship

Kolla in deltagarlistan - http://www.yccs.it/files/stagioni/2007/entry_mumm30.pdf

En viss "Letto di Pletto" från Sweden!
(antar att namnet kommer att diskuteras en del nere i Italien)
299708-26

Läs mer på http://www.yccs.it/ita/index.php eller http://www.mumm30.org/
image25
Copyright J-M LIOT/TFV06

Ven Runt 2007

Läs om PUH från Skallkroken som lyckades bli två i sin klass.

" VEN RUNT 2007.
PUH tog en stark 2:a plats i klassen.
5:e plats totalt.
96 båtar till start.

Efter en halv dramatisk start med 3 cm till start fartyget och 1 cm till babords båten lyckades PUH komma iväg som 3:e båt vilket visade sig vara bra med tanke på andra båtar.
Första benet upp till första rundning hände inte mycke, alla styrde styrbord upp till märket Vi lyckades nypa en bra plats runt märket.
Rundade och satte spinne och seglade under båge mot till norra änden av Ven. Expresserna startde klassen före. Många båtar att jaga.
Fanns en "äcklig" X-79 som följde starkt efter oss i våran klass. Lite hotade kände Vi oss fram till nästa rundning som visade sig att Vi hade rökt av dom med ca: 200 meter.
Alla var mycke positiva till båtfarten och väg valet Skepparen Norggren hade tagit.
Rundade som 1:a båt södra udden på Ven. (2:a båten låg 1 meter babord om oss med en halv båt bakom, snacka om tätt).
Ett vind vrid på 360 grader fick Vi alla uppleva.
Norrgens kommentar: - Gör klart för slag men jag rör inte rodret.
Helt klart en ny upplevelse för mig som novis förgast.
Halvind mot Ålaboden med X-79 hack i hälen.
Sen började resan Vi sällan skådat.
Efter rundning och en lång kryssbog upp till norra rundningen börjar det blåsa 6-7 meter/sekund.
Bannern (PUH) gjorde en kryssfart på 6- 6.5 knop med 30 gradig kryssvinkel vilket fick alla PUH ägare attt jubla.
Alla började sjunga " Vart tog den lilla lilla X-79 vägen , ingen som vet ingen som vet".
Tyvärr om man nu for säga detta som "dojjade" vinden lite på slutet av den repan och Vi fick en illa smakande upplevelse. X-79 körde ikapp när vinden slackade 1- 2 meter.
SATAN också.
Den nya förgasten gjorde en tavla med att trassla in sitt vänster ben i ett skot vid ett slag vilket kostade 2-3 sekunder.
Kaptens komentar strax efter löd: - Gustafsson, tahand om din fötter ifortsättningen.
Med lätt röd skenerat ansikte blev det bättre i nästa slag.

Mål gången blev odramatisk.
Bara att gratulera X-79 från Danmark som slog oss med fjuttiga 50 sekunder.

Förgasten med dubbel knut på vänster dojjan.
  

"



 


Bra Båt - Sämre Kapten

Så gick då äntligen den första kappseglingen med vind i seglen. Hur mycket har jag lite dålig koll på men troligtvis 10-12 m/s i byarna. Mina vanliga gastar var iväg på olika uppdrag varför besättningen bestod av min syster och två av hennes barn och Axel min äldsta kille men de skötte sig exemplariskt trots den bitvis rätt friska vinden.
Tidigare under året så har man kunnat anmäla samma dag om man skall segla med eller utan spinnaker och då kunnat ändra lystalet men nu hade man bestämt att så skulle det inte vara framöver så vi fick starta på 1,14 trots att vi inte körde med spinn.
Starten och undanvinden gick ganska bra vi knappade in sakta men säkert på de framförvarande och hade vid första boj hämtat in avståndet till Svante Feeling (huvudkonkurrenten) så att vi låg precis bakom. Halvvinden till nästa boj gick sådär här hade det varit bra med ett rev då vi oavsiktligt lovade två gånger i starka byar och tappade fart. Sen började vår starka sida kryssen och det var verkligen ordentlig skillnad vi tog både bättre höjd och hade bättre fart än Svante och tog oss också förbi lite andra båtar även om det även här finns att göra. Låg lite högt och tappade fart i bland mm.. Sen kom de stora misstagen och det var när vi skulle kryssa sista biten in i hamnen. Här missbedömde jag den inverkan som den motriktade strömmen hade och vi slog både 2 och kanske 3 gånger för mycket och låg och pinade i fel läge. Det innebar att vi tappade 3 -4 placeringar mot båtar vi redan gått om på detta klanteri.
Slutsatsen får väl vara att förutsättningarna finns i båten till att hamna riktigt bra men att det finns mycket kvar att lära för min del.       
Men vi slog Svante...(2-1 Svante)

Vann gjorde - Ja gissa....(J133)

Tvåa var - Ja gissa....(BR23)

Trea var en folbåt med herr Tein i.

Svante folkbåt som jag trodde skulle bli svår tappade bommen i starten. Något fäste mellan mast och bom som rök av i den hårda vinden och han bröt därmed.  


Så går det när man inte kollar med frun först...

John Kostecki - teamledare och skipper för Erikssons ena båt i VOR hoppar av av familjeskäl.

Nu letar man efter en ny skipper - Någon som är sugen?


Läs mer på    http://www.ericssonracingteam.com/

299708-24

(Svanberg ringde men jag tackade nej direkt  Anna.)


Högre uppifrån?

Vindgivaren gick sönder när vi seglade hem från Götet för någon vecka sedan och i går hade jag samlat tillräckligt mycket mod för att bli upphissad i toppen och plocka ner den. Det gick bra och var inte så farligt som jag hade trott men 15 meter mast känns ändå högre uppifrån än nerifrån......

I dag är det tisdag! och nya seglingar. Vinden skall ligga på 8-10 m/s. Tyvärr så är alla mina vanliga gastar på andra uppdrag så därför kommer vi att köra utan spinn men det skall bli kul att få segla lite på riktigt och inte behöva driva ut ur hamnen som vi gjorde förra veckan. Lita på att Svante i folkbåten Svea blir svår i dag!

Smugglers Run foto

Jag hade planerat att ta en del foto och några fick jag väl till men tyvärr så ändrade man bansträckningen så vi som väntade borta vid Tylösand väntade förgäves. Lite synd då förutsättningarna var perfekta för att få till bra bilder. Nu blev de flesta seglingsbilderna tagna på mycket långt håll varför de där perfekta bilderna inte gick att få till. 
Ni får hålla tillgodo med det som blev:

 http://www.flickr.com/photos/8520763@N05/tags/smugglersrun/show/

image19

299708-23299708-22


Fastnet 2007


Smugglers Run!

Börjar i dag och informationen är noll på klubbens hemsida!
Vi fixar gärna ut informationen men vi måste ha den först.....

Efter lite letande hittade jag dock en eminent hemsida om loppet.

http://www.smugglersrun.se/index.html


  image17
Foto från hemsidan

OBS! Starten går ca kl 13.30 från kl 10.00 finns båtarna i hamnen.

Profilen

Eftersom jag är helt ny i gänget på tisdagarna så gäller det att snabbt komma fram till vem är vem? Därför kommer jag att försöka publicera lite om dem som är med och seglar på tisdagarna. Vilka är de, Vad seglar de och vilka tidigare meriter finns på listan? Enligt det jag fått höra så finns det ett antal av aktörerna som vunnit både det ena och det andra i olika sorters båtar.

För att få igång det hela börjar jag med att presentera mig själv.
299708-16


Namn
Leif Danielsson

 

Jobbar med?Var?
Fastighets/projektutveckling. Nu på KPC men börjar på Landmark inom kort.

Båt ? Namn, typ, storlek

299708-4
Saphira - Albin Nova 33 fot - Sveriges snabbaste fem år i rad fast då med en annan kapten! Får väl se hur det går med det nu...

Har tidigare haft en Becker 27 vid namn Charran som såldes i förra veckan.

Har seglat sedan?

Augusti förra året så någon expert är jag knappast?


Tidigare seglingsmeriter.

Har windsurfat massor men inte i tävlingssammanhang.

Är med på tisdagarna?

Så ofta det bara går!

 
Vad gör du när du inte seglar?

Har fru och tre pojkar så jag är inte direkt sysslolös. Är också tränare på Halmstad frigymnaster samt har fuskat en del som triathlet ( även om det har minskat drastiskt i samband med båtköpet ) 

  
Värsta segelminnet? 

När vi seglade hem Charran och kom in i en åskby samtidigt som ena vantstaget lossnade!! Anna min stackars fru, som var rädd redan innan, kröp fram och skruvade fast det igen.

 
Bästa? 

När vi seglade hem Saphira som då hette Blur och loggen första gången gick över 9 knop.

 
Önskebåten? 

Svårt att säga. Är rätt nöjd just nu men annars är jag rätt svag för x-båtar så det får bli en X-35.

 
Vilka är dina gastar?

Alla som vill men på kappsegling är det mest mina bröder, Axel min äldste son och Anders min systers son som har varit med.

Vad skall du göra när du blir stor?

Jag är rädd att jag aldrig kommer att bli stor.

      

Det var coolt på min tid....



Det var så här man gjorde - la upp brädan på högkant och seglade upp på stranden för att elegant hoppa av torrskodd. Det kändes coolt då...

Pyspunka....

image14


Ja inte var det våra vindar i går heller. Det var om möjligt ännu mindre vind än förra tisdagen. Det tog oss ca 45 min att ta oss ut ur hamnen och då hade vi ändå Nissans ström som hjälp.... Väl där så valde många att lägga ner verksamheten och gå för motor i till hamn igen. Vi la ner seglingen och satt och pratade en stund men då kom det en liten vindpust och vi kom faktiskt upp i någon knop och vi bestämde oss för att försöka ta oss runt ändå.
Nu hade vår lilla pratstund gjort att vi låg sist och med de svaga vindarna hade vi inga förhoppningar om någon placering så vi provade oss fram med lite olika viktplaceringar mm för att lära oss något på vägen.
Resultatmässigt tror jag att vi blev 9 av 15 - 16 startande. Vann gjorde (som vanligt) J133:an - grattis igen Lasse.
Tvåa var Folke i BR23:an (igen!). Trea blev Gottfridsson i X99:an som också trivdes i de lätta vindarna.
Till Svante i sin Feeling får vi väl säga grattis. De lydde vårt råd från förra veckan och plockade fram spinnakern vilket gjorde att de hamnade precis framför oss i stället för precis bakom...

image15

Svante och Co provar att blåsa själva i brist på vind.  


På nytt jobb.

Nu är det officiellt. Jag har sagt upp mig från min nuvarande tjänst som VD på KPC och kommer att under oktober/november börja som VD för Landmark Sverige AB. Jag kommer där att vara ansvarig för Landmarks etablering i Sverige.
Landmark är ett Danskt ( ja jag har snöat in lite på Danska företag men nu har jag ju lärt mig språket så....) bolag som sysslar med fastighetsutveckling. Läs mer om bolaget på www.landmark.cc
image13

Tisdag

Tisdagarna duggar tätt nu förtiden och i morgon är det en ny...
Senaste prognosen från SMHI säger 3-7 m/s syd/sydväst något ökande. Med en 8:e plats förra veckan så hoppas vi väl på en förbättring denna veckan nu när vindarna är med oss lite mer.

Bra resultat i Ven Runt!

Båda deltagarna från Halmstadtrakten gjorde bra ifrån sig på Ven Runt. Petter kom 2:a i sin klass och Lars 3:a.
Grattis!

Resultaten finns här
http://www.rhss.m.se/

Ven Runt

I dag går Ven Runt, SydSveriges största Kappsegling, med 73 båtar anmälda. Från Halmstad har vi Lars Meijer i en J133 och från Skallkroken Petter Norrgren i en Banner 30. Lycka till!
För vår del så är vi inte med i år men målet är att det är en av de tävlingar som vi skall vara med på nästa år.
image12
http://www.venrunt.com/

Charran är såld!

Vår förra båt "Charran" ( www.charran.blogg.se ) är nu såld. Här lämnar hon Halmstad för vidare segling upp till Björlanda kile där hon skall ligga i fortsättningen. Vi önskar de nya ägarna lycka till! 
299708-11 

Årets flopp?

Jag vet att när man lanserade hp96 på båtmässan i gbg i våras så sa Peter på blur att antingen var det ett smart marknadsföringstrix eller helt amatör mässigt. Den gången försvarade jag 96:an men nu måste jag nog erkänna att det nog inte var så bra. Personligen blev jag lite lockad men efter att jag flera gånger har mailat och skickat insändare för att få någon reaktion och info om framåtskridande från männen bakom utan att få den minsta reaktion så är det nog bara att erkänna "båten" som årets flopp.
Annars är den ju snygg och snabb i teorin.......sen skall den heta ph96 i fortsättningen "på hittad 96"
  http://hp96.wordpress.com/

Andra kvaliteter.

I går testades helt andra kvaliteter än segling ( jo vi seglade också med gott resultat ) men huvudnumret var något annat. Testpatrullen gav även här höga poäng.

299708-10299708-9299708-8

Premiären avklarad!

I ett fantastiskt väder dock nästan helt utan vind gick höstens första tisdagssegling i går. För vår del var det första testen av Saphira mot andra båtar. Målet var topp 5 och kravet topp 10. Nu tror jag att vi hamnade 7 eller 8 ( resultaten kommer under dagen) men det kändes ändå riktigt bra. Lite mer vind så tror jag att vi har stora chanser att blanda oss i toppstriden. De gånger det blåste till lite så märktes det direkt i båten och vi tog snabbt in på övriga gänget. Det var ändå bra att få en dag med lite vind så att vi kunde få lägga lite extra tid på manövrarna nu i början. Vi gjorde en del småmissar men i stort gick det bra. Vi fick upp och ner spinn 2 gånger gippade den 1 gång och det gick rätt ok. Båten är väldigt lätthanterad och allt sitter på ett logiskt sätt ( tack Peter ).
På tal om Peter så måste jag nu när allt är klart berömma honom. I vanliga fall så får man kanske en pärm med instuktionsböcker med båten när man köper den. Jag fick alla instuktionsböcker digitalt på ett usb minne dessutom fick jag en egenhändigt skriven instruktions bok om allt som kan tänkas på båten från riggspänning till historiska kappseglingsresulat. Lägg sen till en fullständig trimguide för båten i alla tänkbara väder. Imponerande!!!

Lite bilder från gårdagen:      

299708-7
Gårdagens vinnare var en kapad J 133 ( gänget från Mumm30 hade invaderat den när Lasse var på villovägar).De skötte sig bra Lars....

299708-5
Den här skönheten gick perfekt i de lätta vindarna och landade som 2:a

299708-6
Br 23:an tog tredje platsen. 

Fler bilder och resultat kommer på www.hss1910.nu 

I morgon är det tisdag!

Och första testen av båten mot andra båtar. Nu skall det blåsa ganska lite (knappt 4 m/s SO) vilket är en liten nackdel men målsättningen måste ändå vara topp 5 och kravet topp 10. Vi seglar med cruisingsegel varför jag inte vågar sätta högre krav ännu, måste känna av lite först. Just nu så pågår gast jagandet...någon som är sugen?

Äntligen hemma!

I dag seglade (mest motor då vinden dog helt) vi sista sträckan hem från skallkroken och nu ligger hon tryggt i Halmstad. Solen skiner så nu känns det rätt ok...    

299708-4

På plats i Halmstad.

299708-2
Swe 8 i revat tillstånd och 10 m/s under första delen av resan.


299708-3
Min äldre bror Christer som hjälpte mig att segla de första etapperna.
Stort Tack Christer!


Nu är det klart! Blur blir Saphira

Sveriges hetaste Nova ( tidigare kallad blur ) får namnet Saphira. Efter långa familjeförhandlingar kunde vi äntligen enas. Namnet Saphira kommer från Eragons blå, eldsprutande drake som utstrålar både snabbhet, styrka och intelligens. Nu återstår att se om vi och båten också kan utstråla detsamma.... 
image1

RSS 2.0