Folkbåtar,folkbåtar.....

Överallt var det folkbåtar. Åtminstonde på de tre platserna framför oss. Jag trodde nog att vi skulle kunna ta en av dem innan mållinjen men det gick inte. Annars var det en riktigt bra segling. Kryssen ( eller vad man skall kalla den vi slog inte en enda gång..) var märklig med vindar som pendlade massor både i riktning och styrka men vi gick hyfsat bra. Spinnakergången blev riktigt rolig då vinden ökade till runt 10 m/s och farterna gick upp emot 10 knop. Fick lite gung i båten en gång men en lite brantare körning löste det problemet. Gipp och nedtagning gick utmärkt. Halvvinden in hade vi bra fart hela vägen och vi trodde nog som sagt att vi skulle plocka en av folkbåtarna men det gick inte. En mycket trevlig segling blev det i alla fall med strålande sol och fina vindar.
Enligt listan som jag la ut nu i morse så blev vi 4:a men om seglingsledningen hade kollat lite noggrannare på den så hade man sett att tiden diffade mer än 10% från den antagna vinden och då skall man gå på korrigerad tid i stället. Hade man gjort det så hade vi blivit 2:a!! endast slagna med 13 sekunder.
Stort tack till alla gastarna och speciellt till Thomas O som hoppade in i stället för Eddie och lärde oss lite nya knep.
Johan du får nog plocka bort hinken som hänger efter båten....i går slog vi er på seglad tid! 

Resultat finns här:
http://www.hss1910.nu/web/page.aspx?pageid=64532



Bilden hänsynslöst snodd från http://www.swe595.se/
Daniel - Jag lovar att plocka med mig kameran nästa gång för att ge tillbaka lite bilder.

Kommentarer
Postat av: Johan Sölve

Bra jobbat! Vi fegade med gennakern, eller rättare sagt kunde inte bestämma oss vilken sida vi skulle hissa på...

2009-06-03 @ 08:43:51
Postat av: Daniel

Leif, du får sno hur mycket bilder som helst. Så länge som du håller dig efter oss till i alla fall första rundningen ;-)



Håller med om lystalet på oss. Vi startade på 1,12 men tävlingsledningen kanske körde efter förra årets LYS-tabell (de jäklarna har ju höjt vårt lys med 1/100 i år = 32 sekunder i tisdags). Jag får vara noggrannare med att uppge det när jag anmäler mig helt enkelt.



Nu har jag faktiskt läst varenda(!) blogginlägg som du gjort på din blogg! Mycket imponerande! Kul att läsa hela din och din båts historik. Ni har verkligen ha gjort framsteg sedan ni backade med motor över mållinjen ;-)



/Daniel

2009-06-04 @ 21:11:30
URL: http://www.swe595.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0