När skrotas Optimisten?
(folkbåt - 1942, IF-1967....)
Titta på Zoom 8 som är en betydligt nyare båt och som också vinner stor framgång. Barnen har roligare och klassen växer. Den är gjord för de lite större barnen men även för nybörjarna så krävs det ett nytänk. Känslan när det släpper och båten planar måste även en nybörjare får känna!
Vad är det vi skall satsta på då? RS Tera? lätt, billig 19 000kr komplett sport (lilla riggen), 21 000kr för pro.
En optimist ligger i dag på 22 000 kr och då ingår inte rigg, centerbord och roder ( dvs nästa lika mycket till)
Finns det fler förslag? Vad säger seglarskolan?
Jag har svårt att se Optimisten som en låda. Är det för att den inte är spetsig i nosen? Att den är konstruerad för 60 år sedan och är världens i särklass största och mest spridda klass visar väl att det är en lyckad båt. Båten har genom åren utvecklats en hel del när det gäller tillverkning och utrustning. Jag anser att jämförelsen med Zoom8 haltar lite. Den båten fungerar ju mest som något mellan Optimist och E-jolle. Har Zoom seglarna roligare än Optimistseglarna? Nja, jag vet inte riktigt men Zoomen kommer ju vanligtvis lite senare i karriären. När man är färdig med Optimisten är det väl kul att gå vidare. Det är ganska vanligt att man i slutet av Optimistkarriären seglar Zoom något år paralellt med Optimisten. En Optimist planar utmärkt men det krävs högre vindstyrka än för Zoomen. Om man är för lätt, eller nybörjare blir det svårt att hantera Zoomen så fort det blåser i lite. 22000 för ett Optimistskrov stämmer, men då köper man det värsta. Utan att vara helt uppdaterad tror jag man kan köpa nya kompletta skoloptimister för ca 14000 kronor. Om man vill börja tävla i Optimist finns det fina begnade båtar för 15 - 20000. Vi i HSS juniorverksamhet är fullständigt övertygade om att Optimisten är den bästa seglarskolebåten,och klassen man bör satsa på innan man fyller 15 eller blir för tung. För tung är man när man väger strax över 50 kg. (senaste världsmästaren vägde 54 kg) Peter Carlsson JK
Nja....Jag tror inte det är farligt att tänka i lite nyare banor. Amazonen var en fanstastisk bil när den kom, men ingen kör Amazon till vardags idag. Varför, utvecklingen har gått framåt. Tror seglingen bör göra samma sak, Zoom8 är då ett väldigt bra alternativ. Att optimisten inte är spetsig i fören beror på att den skulle säljas som byggsats till föräldrar att skruva ihop i garaget. Hade den varit konstruerad för tillverkning i plast hade den med all säkerhet varit spetsig i fören.
Min uppfattning är att segla gärna optimist som första båt men stanna inte kvar för länge i klassen våga utvecklas och göra något nytt.
Stefan larsson JK
Jämförelsen med Amazonen är väl inte så relevant i samanhanget. Det finns ju ingen Amazonklass som man tävlar i överallt på jorden. Poängen är att Optimisten finns i alla länder som tävlingsredskap. Det säljs 4000 nya Optimister om året alltså mer än någon annan klass. 150 000 Öptimistseglare behöver byta klass till samma båt om man ska behålla storleken på en ny klass. Zoomen är en fin båt ,men som fortsättningsbåt efter Optimisten. Var och en blir väl salig på sin tro, och min är att man har väldigt stor nytta i sin utveckling till kappseglare för varje år man gör i Optimisten. Det finns ingen så konkurransutsatt klass. I princip seglar alla tolv-trettonåringar Optimist. När man byter klass glesnar det i leden.
Peter Carlsson JK
Läser med stort intresse argumenten kring båtval för juniorer. I bilracingvärlden som jag är lite insatt i är det, och har alltid varit förare som skolats i carting som sedan blir dom mest framgångsrika förarna. Stora startfält, mördande konkurrens är faktorer som fostrar för framtiden. Optimisten har, tror jag, en mycket betydelsefull roll att fylla under många år framöver parallelt med att andra, mer moderna jollar kommer fram och får fäste.
Jodå, konkurrens i all ära men kan vi stoppa tiden?