JSM Summering
/Redaktionen
inte längre i en husvagn i Vänersborg
Slutliga resultat:
http://juniorsm.se/media/usermedia/2009/Sailwave%20results%20for%20-Zoom8(14).htm
Ett nummer för liten
/Redaktionen
Från en husvagn i Vänersborg
Acke (90) och Martin (187) på väg in för rundning. Men kolla in 144:an som tar hem lite för mycket segel.
Och vips...
..så saknade båten kapten. De här båtarna är dock väldigt bra och man kommer snabbt upp igen
och behöver inte ösa vatten som i en optimist utan man kan köra på direkt.
De lite större killarna som hade bra kontroll på sina båtar hade riktigt roligt i dag med bra fart och fina surfar.
Aktivt trim
/Redaktionen
Från en husvagn i Vänersborg.
Zoomfältet på länsen + en förirrad 420 ( verkar vara en utdöende art endast 2! båtar till start)
Vad gör man när vinden helt dör ut i flera timmar? Svar: Vänder på båten och använder den som badbrygga.
OBS! Ej att rekomendera för kölbåtar.
Acke ger orden "Äta på båten" en ny innebörd
Apan uppe
Starten flyttas 2 timmar. Vad gör man då?
Surfar...
seglar ...
Testar...
Riggar...
I dag var det på allvar
I morgon väntar ytterligare en dag med svaga vindar därefter skall det tydligen bli lite bättre igen.
Övriga Hassare gick hyfsat förutom Sandra som gick tokbra och ligger nu 2:a av 50 i sin optimistklass.
Resultaten finns här http://juniorsm.se/default.asp?id=3&mnu=3
/Redaktionen från en husvagn i Vänersborg
Segling som publiksport är sådär - Vem leder vilken klass?
Inte lätt att hitta sin favorit här heller - det är ändå fotat med ett 300 objektiv.
Acke i Swe 90
Tune up Race
I morgon börjar det på riktigt och vi har laddat med solskyddsfaktor 50 och ett nytt självförtroende.
/Redaktionen från en husvagn i Vänersborg
Optimisterna var många!
29:er - såg roligast ut. Bra drag även i svag vind.
Fotografen tröttnade på båtar utan vind i seglet....
JSM special - hela veckan lång
Mycket pryttlar för att få iväg en enda seglare...
På tisdag börjar årets JSM i segling och då Saphiras gast Axel kommer att var med i Zoomklassen så är naturligtvis redaktionen ( även pappa till Axel ) på Saphira närvarande. Det var osäkert om vi skulle vara med eller inte och i vilken klass men nu blev det av och vi kör Zoom 8. Så redan nu i kväll kom vi upp med inlånad husvagn från Christer och en inlånad båt från klubben. Svårast hittills var att få upp yttertältet - betydligt svårare än en sprayhood men efter lite telefonkontakt med en husvagnsförtältsinstruktör så gick det bra.
Axel hade svårt att hålla sig och var, efter en god hamburgare och kall öl/coola, tvungen att ta sig en runda på Vänerns vatten. Skön segling i mycket lungt väder.
Veckans mål är lågt satta (som alltid i början) och som yngst i klassen och med endast 5 - 7 timmar i båten så blir Charrans gamla målsättning bra - Sist men inte toksist. Mest är vi här för att lära, segla och ha kul.
Pappa ensam med äldsta sonen ensamma en vecka är också en ny erfarenhet som vi ser fram emot. Fint väder skall det bli enligt en enig väderlekstjänst.
Så i morgon börjar vi med anmälan och tune up race.
Nästa rapport kommer i morgon.
Ha det!
/Redaktionen
från en husvagn i Vänersborg
Acke på väg ut
Bidrag från Johan
* Kappseglingsreglerna 2009-2012
42.3 g) För att komma loss efter att ha gått på grund eller kolliderat med en annan båt eller ett annat föremål får en båt använda den kraft som utövas av besättningen på någon av båtarna och varje slag av utrustning med undantag av en motor avsedd för framdrivning."
4,3,2.....
Supertrevlig segling i går med vackert väder och många båtar. Familjen Danielsson stod för många segel i hamnen i går med Isac i Optimist, Axel i Zoom och så Saphira.
På det hela taget så var det en mycket lyckad segling där vi gjorde det mesta rätt. Vår vanliga besättning gästades i går av Anders, en expresseglare utan båt för dagen, vilket var en trevlig förstärkning.
Kryssen gick helt enkelt väldigt bra och trots den bitvis mycket svaga vinden (2 m/s) så lyckades vi hålla både fin höjd och fart jämfört med övriga båtar. Vi rundade som 5:e båt och satte spinn på ett mycket bra sätt. Det bara rasslade till och så var den uppe. Då var kapten nöjd med sina gastar!! Efter länsen så hade vi gått förbi och låg nu på 2:a plats vid rundningen med bara Hirkum före oss. Jag trodde dock att vi skulle klara att sträcka hela vägen in med spinnaker och beordrade en gipp och ingen nedtagning. Tyvärr vred vinden och det var bara att snabbt plocka spinn vilket gick ok men vi hade tappat en placering till Bumerang 32:an (som åter igen startade på fel lys...) och tappat mark fram till Hirkum samtidigt som vi blev omseglade av Mummen (som väl hade sitt önskeväder...).
Framme vid piren hade vi tagit in någon meter men inte så mycket mer men vi satte spinn igen och kunde nu gå förbi B32:an och hamnade jämsides med Hirkum. Vid sista rundningen in mot mål valde Hirkum att plocka spinn. Då vi låg i lä bakom H så hade vi inte haft en chans om vi plockat spinn så vi chansade på att behålla den och chansningen gick hem! Vi gled sakta med säkert i från och kom några meter före i mål. Gött!
Jackpot priset gick i går till Johan som tyckte att han hade fått för mycket snäckor på kölen borta i Grötvik och valde att skava av lite på sandrevet utan för hamnen.....
Stort TACK! till gårdagens gastar Christian, Eddie, Ola och Anders.
Watski2Star Baltic 2009
Fick en rapport från östkustens snabbaste Nova från årets W2SB.
"Watski2Star Baltic -09
Watski2star Baltic är en kappsegling som samarrangeras av båtklubbarna i Oxelösunds, Visby och Oskarshamn och den är öppen för alla typer av båtar med 2 personers besätttning. Banan enl skiss nedan. Efter varje etapp har båtarna ett "pitstop" på mellan 5-7 timmar beroende på vilken klasss man seglar. Tävling har blitit otroligt populär och blev fylld på mindre än 3 dagar i februari!! Totalt samlade årets upplaga nästan 100 båtar, allt ifrån 28 till 50 fotare.
Oxelösund - Visby Start onsdag 16.00
Start i hård vind 14-16 m/s, vi var sena över linjen men det kanske inte spelar så stor roll. Vi råkade ut för de första problemet redan 10 min efter start då fockskotet till den självslående focken rappade ur och Peter min följeslagare fick försöka fånga in den men det var inte så lätt i den starka vinden men efter 5 min var seglet åter "infångat" men tyvärr är fick vi minst 3 revor i seglet. Vi länsar ut mot Landsort med stor och självslående fock och loggar ett flertal ggr över 11 knop, humöret åter på topp!! Vi rundar Landsort 3:a i vår klass med Novan Vizage i ledningen, vinden har avtagt något och vi byter vår trasiga fock till 110% focken samt revar storen och påbörjar halvvindsbogen ner mot Visby, då vinden skall vrida mot syd beslutar vi att ta styra något högre än Visby för att senare kunna falla när vridet kommer. Samma taktik har den ledande Vizage också beslutat sig för och nu börja en långt dragrace ner mot Visby.Vi ser Vizage akterlantera lysa vitt mot oss timme efter timme utan att vi lyckas komma närmare men tillslut kommer vi upp jämsides och tillslut förbi efter ytterligare några timmar, otroligt jämt i fart trots att vi hade olika segelsättningar: vi med revad stor och Vizage med full stor. Tyvärr går sedan Vizage fockskot av och vi kan gå ifrån och i mål som 1:a båt i Visby 04.34. När alla tider sedan har räknats så leder vi hela Watski2Star!!! (Det skall dock sägas att 1:a startgrupp hade en fördel av tidigare start än de övriga, detta skulle dock jämna ut sig redan dag 2)
Novan Vizage i starten
Snabbt hamn och lämna rundningrapport till arrangörer och fixa lite med båten. Efter varje målgång hade vi 5 timmars "pitstop" innan nästa start så det gäller att vara effektiv för att hinna allt och helst vill man passa på att sova lite också.
Visby - Oskarhamn Start torsdag 08.34
Vaknar och kroppen meddelar att den helst vill ligga kvar och sova, som frukost blir det pannbiff med stekt potatis och sås i färdiga folieformar som värms i ugnen, konstig frukost men gott att starta med ett varmt mål i magen. Startar från Visby med revad stor och 110% fock i hällande regn och upp mot 14 m/s, sådär kul men så efter 2 timmar så upphör regnet, vinden avtar och solen tittar fram, humöret stiger likaså. Vi rundar fyren utanför Västervik och sätter spinnacker ner mot Blå Jungrun i Kalmarsund. Bakom oss ser vi Novan Vizage och X95:an Index som tappat ytterligare några minuter men då dör vinden för oss och Index seglar in 40 min på oss genom att gå lite närmare land och Vizage väljer att gå längre ut till havs och lyckas också gå förbi... vad som sades ombord på Slaghöken då är inte lämpligt att återge i text form. Vi får vind tillslut och väljer då att skära in mot land bakom Index. Vi tröstar oss själva med att värma 2 formar med Lasange och äter detta i solnedgången med fullt drag i spinnackern. Vinden ökar till över 10 m/s och vi upplever långa surfar ner mot Blå Jungfrun, en av denna seglings höjdpunkter men vi orar oss lite över den kommande spinnackernedtagningen som i denna vind oftas kräver mer än 2 man... men vi hittar formeln och genom att tidigt helt släppa spinnfallet bärgar vi den utan problem.
In mot målet i Oskarhamn går vi på halvvind ledda av alla fyrljus dit vi kommer vid 02 tiden, vi möts av arrangörerna som visar oss bryggplats. Trots den sena tmmen finns det en uppställd korvvagn på bryggan så efter en korv med bröd dyker vi ner i bingen.
Oskarhamn - Oxelösund Start fredag 06.00
Denna sträcka har vi fruktat lite då SMHI hade lovat hårda nordliga vindar och 80 distansminuter ren kryss känns långt. Vi startade med ett rev och rundade Blå Jungrun och påbörjar kryssen mot mål, sjön var stökig i Kalmarsund och vi tyckte det var svårt att hitta en bra rythm mellan de stora vågorna och titt som tätt fick vi ett stop då vi körde rakt in i vågen framför. Vinden låg stadigt på över 10 m/s men efter lunch minskar vinden och sjön lägger sig och vi slår ut revet. Enligt SMHI skall vinden vrida på ost så vi beslutar att ligga långt ut på högerkanten för att kunna dra nytta av ett vrid men det dykar tyvärr inte upp. Vi kryssar i lätta vindar under natten och tappar bort alla konkurenter men när vi går imål på morgonen så har X95:an Index gjort en bättre natt och har kommit före oss i mål.
Totalt vann X95:an Index vår klass med oss som tvåa (se reslutat nedan)
Sailed:3, Discards:0, To count:3, Entries:11, Scoring system:Appendix A | ||||||||||||||
Rank |
|
| Båtnamn | Båttyp | LYS |
| Segelnr | Skeppare | Besättning | Klubb | Visby | Osk.h | Oxd | Total |
1 | Index | X-95 | 1.14 | 76 | Falk | Qvarnström | WSK | 4 | 2 | 1 | 7 | |||
2 | Slaghöken | Albin Nova | 1.15 | 117 | Bergkvist | Luckander | Trälhavets BK | 1 | 6 | 2 | 9 | |||
3 | Felicia | Linjett 32 | 1.12 | 15104 | Lindbäck | Ahlex | GBK | 3 | 3 | 3 | 9 | |||
4 | Vizage | Albin Nova | 1.15 | 367 | Björklund | Moldovan | WSSW | 2 | 7 | 6 | 15 | |||
5 | Anniela | Linjett 32 | 1.12 | 252 | Knudsen | Andersson | KSSS | 6 | 5 | 4 | 15 | |||
6 | Impuls | Avance 33 | 1.14 | 8877 | Stavre | Lindberg | SSK | 7 | 4 | 7 | 18 | |||
7 | Avocada | Hanse 315 | 1.15 | 10866 | Andren | Söderström | KBSS | 8 | 8 | 5 | 21 | |||
8 | Josefine IV | IW 31 | 1.08 | 217 | Matys | Lindqvist | NSK | 10 | 1 | 12 DNF | 23 | |||
9 | Look Twice | Cumulus 85 | 1.09 | 211 | Karlsson | Lidehn | OXSS | 5 | 10 | 12 DNF | 27 | |||
10 | Bubbel | Scampi | 1.09 | 1266 | Sollerhag | Strömberg | OXSS | 9 | 9 | 12 DNF | 30 | |||
11 | Mon Amie | Mixer Cr | 1.16 | 78 | Bergman | Torvestig | KSSS | 12 DNF | 12 DNS | 12 DNS | 36 |
1 Startgrupp Resultat:
I totalen blev vi 30 båt av totalt 93
Eftersom samtliga båtar i tävlingen utrustas med transponder så går det att se samtliga båtar via webben hur/var de seglar (tack vare en av sponsorerna till tävlingen). Vi fick mycket samtal och SMS från när/kära, kompisar, arbetskamrater osv som såg var vi låg och peppade och uppmanade oss att segla fortare... mycket uppskattat av alla. Det är ju mycket roligare att kunna följa med i realtid än att få ett samtal efter målgång.
Sammanfattningsvis är det en trevlig utmaning där en hel semestersegling klaras av på knappt 4 dygn dessutom är den mest välordnade tävling som jag någonsin har varit med i! Förutom den självslående focken så var det ingenting som gick sönder trots stundtals hårda vindar och en del sjö. Novan pallar nog för trycket, den svaga länken är nog fortfarande besättningen...
Vi syns på havet
Joakim Bergkvist
Slaghöken SWE 117"
Lite snabbare än Saphira...
Puma tog segern någon minut före E3.
Torrdräkt på...
C55 träning
Frangancia Cup
Sista tisdagsseglingen i morgon med vackert väder och fina vindar.
Folkbåt...
Äntligen!
Vi har varit nära ett antal gånger nu i vår men i går fick vi äntligen ta emot en liten pokal.
Det hade jag inte trott när vi började seglingen med en usel start och sen totalt missade spinnakersättningen. Jag hade glömt att trä lovartgajen genom suggan så bommen fick lite eget liv där innan vi fick trätt om gajen och ner med bommen. Annars var det en bra segling med bra fart i båten hela vägen. Kryssen gick perfekt där vi slog precis i rätt ögonblick och kunde pricka bojen med god fart. Fick fajtas lite med en H-båt som försökte trycka upp oss på vägen hem men vi smet ner precis bakom dem och jag tror nog att de tappade mer på den manövern än vad vi gjorde.
Några meter från mållinjen kunde vi också komma ifatt och gå förbi Svante folkbåt och tredjeplatsen var vår. Gött!
Det här med att alla startar på sitt riktiga (inkl spinnaker) srs tal verkar inte ha gått fram helt. I går var där en Bumerang 32 som startade på 1,11 i stället för 1,14 och då hamnade ett par placeringar bättre än de egentligen skulle.
Jag tror att tävlingsledningen måste vara tydligare på hemsidans regelsida om vad som gäller så att det inte blir missförstånd.
Stor tack till gårdagens gastar Anna, Axel, Sara, Christian och Eddie.
Veckans resultat finns här: http://www.hss1910.nu/web/page.aspx?pageid=65244
Tyst minut
Hölls i går för en av våra starka seglarprofiler, Lars Göran, som tragiskt förolyckades förra tisdagen på väg till Fyn Runt.
Läs lite om hans skötebarn Blink här: http://web.telia.com/~u35202819/startsida/
Vi tänker på de anhöriga.
Folkbåtar,folkbåtar.....
Enligt listan som jag la ut nu i morse så blev vi 4:a men om seglingsledningen hade kollat lite noggrannare på den så hade man sett att tiden diffade mer än 10% från den antagna vinden och då skall man gå på korrigerad tid i stället. Hade man gjort det så hade vi blivit 2:a!! endast slagna med 13 sekunder.
Stort tack till alla gastarna och speciellt till Thomas O som hoppade in i stället för Eddie och lärde oss lite nya knep.
Johan du får nog plocka bort hinken som hänger efter båten....i går slog vi er på seglad tid!
Resultat finns här:
http://www.hss1910.nu/web/page.aspx?pageid=64532
Bilden hänsynslöst snodd från http://www.swe595.se/
Daniel - Jag lovar att plocka med mig kameran nästa gång för att ge tillbaka lite bilder.