Mumm 30 VM 2007

Har fått en ny hemsida.
http://www.mobym30worlds.com/

Nu gäller det! 1-7 oktober med Letto di Pletto.


Är det någon som har koll på om pojkarna lyft och gett sig iväg? Eller gör de det idag?


Segling som inspiration

är det många som haft när det gäller musik. Jag kommer därför att plåga er lite med detta under vintern och då passar det väl bra att börja med orginalet. Roddan från -75 ( lägg märke till att han åker motorbåt!!??)
 

Strömt

Ett av det mest problematiska förhållanden som vi har på tisdagsseglingarna är när det blåser rakt ut. Det innebär att man skall kryssa sig tillbaka upp för Nissans utlopp. Motvind och motström och en smal passage gör det till ett delikat problem. Det gäller att hela tiden hålla farten uppe och att visa så lite av sidan mot strömmen som möjligt. Hamnar man lite fel tappar man direkt. Igår när vi seglade hem så var det precis de här förhållanden och vi uppmätte då en ström på ca 2 knop.
299708-70
Strömt!

299708-71

Hastighet genom vatten - 3.84kt
Hastighet över grund - 1.92kt

Studiedag

De två äldsta killarna hade studiedag i dag och jag tog ledigt med dem. Planen var att sticka ut och fiska en runda på förmiddagen men det blev mer än så.
Först hade vi turen att möta Falken och Gladan som var på väg in i Halmstad hamn. Ståtliga skepp.

image60
Falken

image61
Gladan
image62

Sen kom vi till själva fisket vilket faktiskt funkade - vi fick 3 st - även om de var för små för att ta hem.
Axel var den som tog störst och flest.

299708-72
Inga rekordfiskar direkt....

Efter avslutat fiske hissade vi segel och seglade oss hem i ett underbart väder.
299708-73

Kapten och hans gast skötte båten och jag fick leka med kameran.
299708-74

Vältrimmat för att vara en 8 och en 10 åring...
image69
vilket gav novan fin fart!!

Vissa dagar är det lätt att vara pappa!


Tjänstebåt?

Jag börjar som VD för Landmark Sverige AB nu i oktober. http://www.landmark.cc/
Men nu har jag insett att jag missade något i förhandlingarna. Borde det inte vara självklart att det ingick en sådan här http://www.landmarkyachts.com/public.aspx?pageid=27866 som tjänstebåt!
image59
Landmark 43 - Ser helt ok ut!

Lite i skymundan..

från andra viktigare tävlingar ( typ lappens ) så gick vinnaren av första etappen på Transat 650 i mål i helgen.
Isabelle lyckades hålla sig längst fram hela vägen och ställningen längst fram är nu:

1667Joschke Isabelle Degremont - synergieproto24/09 02:11:305 j 15 h 33 mn 30 s  
2679Manuard SamuelSitting bullproto24/09 06:35:285 j 19 h 57 mn 28 s  
3624le Blevec YvesActualproto24/09 07:24:345 j 20 h 46 mn 34 s

Resultatet blir att Isabelle seglade de 1100 sjömilen med ett snitt på 8,1 knop - rätt ok!
image58 
Målgång i Funchal, Madeira

Bilder från helgens seglingar

image55
image56
image57

Fler bilder hittar ni här:

http://www.flickr.com/photos/8520763@N05/sets/72157602142125437/show/

Taktik som gick..

nästan hela hela vägen fram.
Inför gårdagen segling runt Tylön la jag fram en liten plan. Vinden skulle enligt DMI vara nordlig och sedan vrida mot väst. Planen var då att
1. Inte gå nära land då (enligt teoretikerna) vindar som kommer över land vrider åt vänster. Detta skulle då försämra kryssvinkeln mot Tylön.
2. Göra så få slag som möjligt - dels för att varje slag tar tid men också för att våra tar extra tid ;-)
3. Utnyttja vridet i vinden.
Starten var inget vidare då vi hamnade i lä bakom några andra båtar men sen följde vi planen och gick första benet rakt ut riktigt länge...
Alla andra båtar gick in i bukten så ett visst mått av osäkerhet fanns men det gäller att tro på sig själv. Vinden började sedan att sakta ändra riktning, inte mycket men lite, och vi bestämde oss för att slå. Lite tidigt visade det sig då vi fick slå en gång till innan vi kunde nå fyren men själva taktiken hade lyckats och vi hade ett försprång runt Tylön till de båtar som hade liknande lys på runt 7-8 minuter.

Därefter var det undanvind hela vägen tillbaka och vi kunde spira focken och bara bevaka vår ledning. Vi gick i mål 7 min före nästa båt men då hade låg lysarna långt kvar så någon föraning om hur bra det hade gått hade vi inte. Mycket riktigt så var det också en sådan som vann - gissa vem? Jo Svante Folkbåt naturligtvis! Grattis.
Men därefter kom vi! 
En andraplats av tolv båtar är inget dumt sätt att avsluta året på!!

     image53
Saphira som första båt runt Tylön.

image54
Jagad!


10.6 knop i snitt

under 24 timmar i en 6.5m båt - ensam!! Inte illa. Transatgänget fortsätter sin framfart och Isabelle leder fortfarande. Nu med ca 12 nm.  

Hade varit väldigt nöjd om vi hade nått den siffran en enda gång i morgon....


Prognos inför lördag.

På lördag går sista seglingen och prognosen ser bra ut. Troligtvis spricker det upp och blir sol och vindarna skall vara ca 8-12 m/s. Troligtvis blir det familjeklassen för vår del dels beroende på antalet gastar men också för att jag är lite sugen på en lite längre segling. Lappens cup som är alternativet är upplagt som två bankappseglingar och därmed betydligt kortare än familjeseglingen som går ut till Tylön.  


Isabelle i ledningen!

Första etappen på årets transat 6.50 är i full gång. Tyvärr har vi inga svenskar med i år så nu gäller det att hitta någon annan favorit att heja på. Isabelle är väl inget dumt val.

image50
image51
image52

Följ trasat på http://www.transat650.org/en/

Abstinens

Det är tisdag em solen skiner, det blåser ca 8 m/s och abstinensen är svår!!!

Finalen på VOR i Ryssland!

Avslutningen på VOR kommer att vara i St Petersburg den här gången. Det är första gången man har en rysk hamn i tävlingen.

http://www.volvooceanrace.com/news/article/2007/september/stpetersburg/


image49

Programvara för Kappsegling

I vår lilla datorgrupp på Hass har vi pratat och testat en del programvaror för kappsegling och nu fick jag en länk av Svante på ett program som helt enkelt heter Kappsegling. www.kappsegling.se 
Programmet är svenskt och hanterar lys ( både omvänt och vanlig ) och entyp på ett mycket enkelt och bra sätt. Jag har kört några regattor för att testa ( konstigt nog var det alltid en Nova som vann...) och kan bara komma med positiva omdömmen. Vi skulle med detta program kunna ha en bärbar dator med ute vid kuren och man kan då enkelt se när de olika båtarna skall starta samt genom att bara markera båten och trycka på en knapp så får vi målgång med tider. Resultatlistor med tider är klara direkt efter målgång på sista båten!
Ni som läser och är från Hass - ladda ner programmet och prova och kom sen med lite feedback på vad ni tycker.    
image48

Insikt

När jag läste på Chalmers så tyckte jag att man lärde sig saker hela tiden och när jag hade gått tre år så kändes det som att jag hade lärt mig en del men när jag sen kom in på 4 årskursen så hade jag kunskap nog att inse hur lite jag egentligen kunde. Det är lite där jag är nu vad det gäller segling.

Jag kan tillräckligt mycket om segling nu för att inse att jag nästan inget kan...
 

Hmm

Blev inte så bra det här?!

 

Avslutning

Bilder och text från avslutningen på tisdagsseglingarna ligger på www.hss1910.nu

Dags att förtöja ordentligt

Även om vädret just nu är helt strålande med lagom vind så har SMHI nu höjt upp sin prognos till vindar på runt 20 m/s i helgen. Det innebär naturligvis att det inte blir några seglingar i helgen utan dessa flyttas till den 22 september. Det innebär också att det är dags att åka ner och kolla av förtöjningarna...

image47
Helgväder? (Inget man vill runda Tylön i )

Framtiden säkrad

Från en liten skara till en stor. Med hjälp av Svärmor så kunde både Anna, Axel, Isac och Svärfar följa med sen ringde min syster också och kom med sin son så till slut blev vi många i båten men det var bara roligt.
Jag hade lovat Isac att vi inte skulle köra med spinnaker ett löfte som jag höll även om det var mycket svårt att se båt efter båt segla om oss på undanvinden hem. Men halvvinden och kryssen gick, med tanke på besättningen, mycket bra och hade vi kört med spinn så hade en placering 6-8 varit troligt. Nu blev det placering 15 av 23 så det blev ändå inte så illa. Vi startade ju också på tiden för lys 1,14 så de två minuterna ner till 1,11 hade gjort yterligare några placeringar. 
Men det viktigaste var att Isac var med och tyckte det var kul. Nästa gång tyckte även han att vi skall prova med spinn igen.
image38
Framtidens gastar i Saphira.

299708-42
Och samma i Miss More

I övrigt var det träbåtarnas dag med Nils-Erik Bengtsson i en J14 på första plats och folkbåten Svea med Svante Svensson i på tredjeplats. Tvåa blev vår startkamrat Bannern PUH med herr Norrgren i Grattis!! till er alla.   
image40
Nils-Erik i en J14

image41
Svante i sin Svea

Hur gick det för vår antagonist då? Jo de var före oss i mål men jag antar att chatten på sailguide kommer att handla mycket om tjuvstarter i dag.....

Shorthand på riktigt

2 man i en J80 över Atlanten? Det kanske inte är det första jag skulle fundera på nu men kanske om man var bara lite yngre.....

http://atlanten.halyard.se/

image37


Inställt?

Det ryktas att seglingarna på lördag flyttas en vecka fram pga en före detta orkan som sveper över oss med starka vindar. DMI säger ca 14m/s och smhi 14-18 m/s så det kanske kan vara klokt. Familjeklassen runt Tylön lär inte vara helt full i sådant väder...

Senast onsdag kväll fattas beslut om flytt.

(Jag röstar för en flytt då jag inte har folk för en hårdvindssegling i helgen - ser bättre ut nästa) 

Katt och Råtta

Inte världens bästa filmare men kul katt och råtta lek innan start i matchracing.

Sugen på ny båt?

Låt dig inspireras av http://www.batguiden.no/wip4/  - massor av nya båtar.

image35
image36


Shorthand?

Ser ut som att det bra blir jag och Axel (eventuellt Isac) på tisdag men det skall nog gå bra ändå. Ingen spinnaker och glatt humör så fixar vi det lätt. Lite synd bara att vi måste starta på högt lys 1,14 även om vi inte kan köra spinn men så är reglerna så det är väl bara att gilla läget. Prognosen säger Nord 6 m/s dvs bra Saphira väder...

Gastar till tisdag?

Sista seglingen går nu på tisdag och ALLA mina gastar verkar vara iväg på alla möjliga orter, 1 i Egypten, 1 i Sandviken, 1 i Falun, 1 i Kalmar och Lennart - Margareta fyller år på tisdag......säg inte att jag sagt något....

Trodde ett tag att jag skulle flirta lite med pojkarna i PUH men insåg att jag faktiskt hade dem vid sidan i går så dem går nog inte. Grattis till en bra placering!

Så finns här några trevliga gastar i landet som är sugna att segla en hyfsat snabb Nova på tisdag vid sextiden? lägg i så fall en kommentar eller maila mig på [email protected]

13 sekunder före en J133!

Kändes ju rätt bra!
Men om man skall vara ärlig så var det nog på grund av att man hissade flagg och därmed tider för 0-3 m/s och sen blåste det nog 4-5 hela rundan och då gynnar det starkt de tidigt startande båtarna vilket man också ser i resultatlistan. Annars var det en godkänd runda. Hade både fru, Axel, Svärfar och Christer med ombord och de skötte sig utmärkt (fötterna utanför Lennart annars var det bra). Vi hade lite problem vid sättningen av spinnakern. Glömde att spänna ner lovartsgajen med följd att spinnakerbommen åkte upp och mot förstaget så det tog ett tag innan vi fick ordning på grejorna men sen gick det bra. Även gipp med spinnakern gick ok.
Sen råkade vi ut för en luffning med spinnakern uppe vilket gjorde mig ganska så skitförbannad. En båt med fyra medelålders män som INTE körde med spinn ( enligt egen utsago för att de inte känner sig redo för det ännu) väljer att luffa(det kände man sig tydligen redo för) en omseglande båt med spinnaker uppe och med en besättning med barn ombord. Må hända att det är enligt regelboken (som väl är skriven för båtar med samma förutsättningar båda har spinn eller ingen?) men jag anser ändå att det sportsmannamässigt är helt förkastligt. Det är inte den typen av agerande som gör att vi får fler båtar på banorna. Speciellt irriterande är det när vi två gånger under hösten har haft läfördel på kryssen men istället för att pressa nämnda båt till slag så har vi fallit av och gått bakom istället (lär inte hända igen...). Och ja vi slog dem!
Resultatmässigt landade vi på nr 10 av 23 båtar.      

Retrotrend?

Det verkar vara en liten trend att göra nya båtar med lite retrostil på eller vad sägs om följande exempel:

Wallynano http://www.wally.com/
image32


Omega 10 - http://www.omegayachts.com/
image33


Tofinou 9,5 - http://www.classic-boats.com/
 image34

Vem gör vad?

Håller på att få till ett system för vem som gör vad på båten. Vi har ofta orutinerade(helt utan seglingskunskap) gastar även då vi kappseglar och då har jag försökt beskriva vem som gör vad och hur. Läs gärna igenom och kom med kommentarer.


Välkommen till Saphira! 

På Saphira har vi ofta nya gastar och gastar som inte är så vana att segla. För att vi ändå skall kunna segla och kappsegla på ett bra och säkert sätt har vi utarbetat följande schema för vem som gör vad och hur man gör det. Utgångspunkten är att man har en kapten och 3 gastar. Har vi fler eller färre gastar så omfördelas arbetet enligt kaptens order.

 

Kapten - Ansvarar för styrning och storskot samt taktik. I vissa fall har en gast ansvar för storskot. Detta meddelas i så fall i förväg.

 

Gast 1 -  Ansvarar för fockens skotning och är den som alltid skotar hem focken vid ett slag. Focken skall i grundversionen skotas så att akterliket är i mittentejpen på spridaren. Ansvarar också för att hissa storen tillsammans med Gast 2 vid start. Efter slag sitter gast ett längst bak på railen. Hissar även spinnakern vi spinnakersättning.

 

Gast 2 - Ansvarar för att släppa fockskotet vid slag. Obs släpp inte för tidigt ? först när seglet fladdrar släpper man men då måste man släppa snabbt och mycket ? hjälp gärna till. Efter slag drar gast 2 upp travaren i lovart. Gast 2 sitter sedan näst längst bak på railen. Vid spinnakersättning ansvarar Gast 2 för att spänna upp upphalet till bommen samt att skota hem lovartsgajen.

 

Gast 3 - Ansvarar för att sätta och ta ner spinnaker samt att då något hänger sig på fördäck fixa detta.

  
Slag
 

Kapten ropar "Klart för slag"

Gast 1 och 2 placerar sig vid fockvinscharna. Övriga gastar gör sig redo att byta sida under bommen. 

Kapten ropar "Slag"

Båten vänder upp mot vinden och när båten står i vindögat ( focken fladdrar ) släpper gast 2 på skotet och Gast 1 skotar hem. Gast 2 drar upp travaren i lovart.

  
Gipp
 

Kapten ropar "klart för gipp"

Gast 1 och 2 placerar sig vid fockvinscharna. Övriga gastar gör sig redo att byta sida under bommen. 

Kapten ropar "Gipp"

Båten faller av från vinden och när båten har vinden i ryggen släpper Gast 2 på skotet och Gast 1 skotar hem.

För att inte få ett släng med bommen skotar kapten in storskotet och släpper sedan ut det på andra sidan.

    

Spinnakersättning
 

Kapten ropar "Klart för spinnakersättning"

 

Gast 3 - hämtar och monterar spinnakersäcken på ( läsidan vid sättningen) mantåget framför vantstagen. Monterar lovartsgajen, lägajen samt spinnakerfallet och öppnar säcken.

Går fram och petar i lovartsgajen i spinnakerbommen samt tar fram denna och monterar den i masten. Gast 2 hjälper till genom att spänna upphalet till bommen.

Gast 3 ropar "klart för sättning" när han/hon är redo.

Kapten ropar "Sättning"

Gast 1 hissar spinnakerfallet och därefter lägajen. Gast 2 skotar hem lovartsgajen.

(Förhoppningsvis är blåsan uppe?..)

 
Spinnakergipp 


Kapten ropar "klart för gipp" och faller av så att vinden är helt i ryggen (plattläns).

Gast 3 går fram och lossar spinnakerbommen från masten. Petar i det som har varit lägajen i bommen( på den sidan där masten har suttit) och trycker sedan ut bommen. Lossar det som har varit lovartsgaj och monterar denna sidan av bommen i masten.

Gast 3 ropar "Klart"

Därefter fullbordar man gippen och storseglet ändrar också sida.    

   
Spinnakernedtagning
 

Kapten ropar "Klart för nedtagning"

Gast 3 tar tag i lägajen redo att dra ner spinnakern.

Gast 2 är vid lovartsgaj och Gast 1 vid fallet.

Kapten ropar "Nedtagning"

Gast 1 och 2 släpper samtidigt på fall och lovartsgaj så att gast 3 kan samla ihop spinnakern och få ner den under däck. Gast 1 hjälper till att få ner spinnakern under däck.

Kapten ropar "sätt fock"

Gast 2 släpper på rullfockslinan och Gast 1 skotar hem.

(Det gick ju bra?.)     


September

image31
http://www.rick-tomlinson.com/

RSS 2.0