Segla med en vinge?
Man har nu provat ut ett system på en Elan 37 som skall vara möjligt att producera på allvar. Läs mer på
http://www.omerwingsail.com/
Seglingsbilder från Puh.
Lektion 1
I alla fall var det riktigt kul att få en lektion av någon som kan segla och som kan båten. Allt gick mycket fortare mera distinkt och trimmet ändrades konstant för att följa med vindens ändringar. Varje vindpust utnyttjades på ett riktigt sätt och ordergivningen var konstant( ni som sett filmen från årets Tjörn runt vet vad jag menar). Placeringsmässigt så landade vi på en 8:e plats av ca 18 båtar.
Hade tänkt skriva lite mer men skall till London i morgon bitti så ni får kolla om det inte dyker upp ett litet reportage på www.blur.se i stället.
Stort tack för lektionen Peter!
och ring om du behöver en gast.
Skallkroken movie!
Onsdagssegling i Haverdal.
Mariannelund..
Kontaktuppgifter
Alla tips är välkomna!
Maila mig bara på [email protected] så löser det sig.
Evenemangstips i sydvästra delen av Sverige har lite förtur...
Ett måste för varje sann x-99 fantast!
En fläkt och man kan köra race i badkaret hela vintern!
Lägg märke till att även i denna skalan så hade lite dockor på railen hjälpt till.
Profilen - Folke Berntson
Här har vi nästa man i vår nystartade serie Profilen. En som gärna har lite adrenalin i seglingen och som på tisdagarna i höst har abonnerat på andraplatsen.
Namn?
Folke Berntson
Jobbar med, Var?
Äger ett behandlingshem för missbrukare strax utanför Halmstad
Båt ? Namn, typ, storlek
B&R 23
Gärna lite om tidigare båtar.
BB17, Laser, Trapez, Thai 4, Tornado, Späckhuggare
Har seglat sedan?
1965
Tidigare seglingsmeriter.
Varit med på allehanda tävlingar genom åren med blandat resultat?J
Är med på tisdagarna?
Ja Ofta
Vad gör du när du inte seglar?
Jobbar mest
Värsta segelminnet?
Storm på Nordsjön med ett skolfartyg jag seglade med i slutet på 60 talet
Bästa?
Hemsegling med Späckhuggaren efter avslutad säsong från Långedrag i novembersol med spinnnaker hela vägen
Önskebåten?
Sneglar på en Grinde som i så fall ska långfärdsrustas. Funderar också på en Musto skiff för att kunna segla när besättningen sviker!
Vilka är dina gastar?
Karl-Otto Strömberg och Thomas Pettersson, två vapendragare jag seglat med sedan barnsben!
Vad skall du göra när du blir stor?
Har jag inte blivit stor på alla dessa åren är det mer än troligt att jag aldrig blir det?..tack gode gud för det?..!
Moby Mumm 30 World Championship
En viss "Letto di Pletto" från Sweden!
(antar att namnet kommer att diskuteras en del nere i Italien)
Läs mer på http://www.yccs.it/ita/index.php eller http://www.mumm30.org/
Copyright J-M LIOT/TFV06
Ven Runt 2007
Läs om PUH från Skallkroken som lyckades bli två i sin klass.
" VEN RUNT 2007.
PUH tog en stark 2:a plats i klassen.
5:e plats totalt.
96 båtar till start.
Efter en halv dramatisk start med 3 cm till start fartyget och 1 cm till babords båten lyckades PUH komma iväg som 3:e båt vilket visade sig vara bra med tanke på andra båtar.
Första benet upp till första rundning hände inte mycke, alla styrde styrbord upp till märket Vi lyckades nypa en bra plats runt märket.
Rundade och satte spinne och seglade under båge mot till norra änden av Ven. Expresserna startde klassen före. Många båtar att jaga.
Fanns en "äcklig" X-79 som följde starkt efter oss i våran klass. Lite hotade kände Vi oss fram till nästa rundning som visade sig att Vi hade rökt av dom med ca: 200 meter.
Alla var mycke positiva till båtfarten och väg valet Skepparen Norggren hade tagit.
Rundade som 1:a båt södra udden på Ven. (2:a båten låg 1 meter babord om oss med en halv båt bakom, snacka om tätt).
Ett vind vrid på 360 grader fick Vi alla uppleva.
Norrgens kommentar: - Gör klart för slag men jag rör inte rodret.
Helt klart en ny upplevelse för mig som novis förgast.
Halvind mot Ålaboden med X-79 hack i hälen.
Sen började resan Vi sällan skådat.
Efter rundning och en lång kryssbog upp till norra rundningen börjar det blåsa 6-7 meter/sekund.
Bannern (PUH) gjorde en kryssfart på 6- 6.5 knop med 30 gradig kryssvinkel vilket fick alla PUH ägare attt jubla.
Alla började sjunga " Vart tog den lilla lilla X-79 vägen , ingen som vet ingen som vet".
Tyvärr om man nu for säga detta som "dojjade" vinden lite på slutet av den repan och Vi fick en illa smakande upplevelse. X-79 körde ikapp när vinden slackade 1- 2 meter.
SATAN också.
Den nya förgasten gjorde en tavla med att trassla in sitt vänster ben i ett skot vid ett slag vilket kostade 2-3 sekunder.
Kaptens komentar strax efter löd: - Gustafsson, tahand om din fötter ifortsättningen.
Med lätt röd skenerat ansikte blev det bättre i nästa slag.
Mål gången blev odramatisk.
Bara att gratulera X-79 från Danmark som slog oss med fjuttiga 50 sekunder.
"
Bra Båt - Sämre Kapten
Så gick då äntligen den första kappseglingen med vind i seglen. Hur mycket har jag lite dålig koll på men troligtvis 10-12 m/s i byarna. Mina vanliga gastar var iväg på olika uppdrag varför besättningen bestod av min syster och två av hennes barn och Axel min äldsta kille men de skötte sig exemplariskt trots den bitvis rätt friska vinden.
Tidigare under året så har man kunnat anmäla samma dag om man skall segla med eller utan spinnaker och då kunnat ändra lystalet men nu hade man bestämt att så skulle det inte vara framöver så vi fick starta på 1,14 trots att vi inte körde med spinn.
Starten och undanvinden gick ganska bra vi knappade in sakta men säkert på de framförvarande och hade vid första boj hämtat in avståndet till Svante Feeling (huvudkonkurrenten) så att vi låg precis bakom. Halvvinden till nästa boj gick sådär här hade det varit bra med ett rev då vi oavsiktligt lovade två gånger i starka byar och tappade fart. Sen började vår starka sida kryssen och det var verkligen ordentlig skillnad vi tog både bättre höjd och hade bättre fart än Svante och tog oss också förbi lite andra båtar även om det även här finns att göra. Låg lite högt och tappade fart i bland mm.. Sen kom de stora misstagen och det var när vi skulle kryssa sista biten in i hamnen. Här missbedömde jag den inverkan som den motriktade strömmen hade och vi slog både 2 och kanske 3 gånger för mycket och låg och pinade i fel läge. Det innebar att vi tappade 3 -4 placeringar mot båtar vi redan gått om på detta klanteri.
Slutsatsen får väl vara att förutsättningarna finns i båten till att hamna riktigt bra men att det finns mycket kvar att lära för min del.
Men vi slog Svante...(2-1 Svante)
Vann gjorde - Ja gissa....(J133)
Tvåa var - Ja gissa....(BR23)
Trea var en folbåt med herr Tein i.
Svante folkbåt som jag trodde skulle bli svår tappade bommen i starten. Något fäste mellan mast och bom som rök av i den hårda vinden och han bröt därmed.
Så går det när man inte kollar med frun först...
John Kostecki - teamledare och skipper för Erikssons ena båt i VOR hoppar av av familjeskäl.
Nu letar man efter en ny skipper - Någon som är sugen?
Läs mer på http://www.ericssonracingteam.com/
(Svanberg ringde men jag tackade nej direkt Anna.)
Högre uppifrån?
I dag är det tisdag! och nya seglingar. Vinden skall ligga på 8-10 m/s. Tyvärr så är alla mina vanliga gastar på andra uppdrag så därför kommer vi att köra utan spinn men det skall bli kul att få segla lite på riktigt och inte behöva driva ut ur hamnen som vi gjorde förra veckan. Lita på att Svante i folkbåten Svea blir svår i dag!
Smugglers Run foto
Jag hade planerat att ta en del foto och några fick jag väl till men tyvärr så ändrade man bansträckningen så vi som väntade borta vid Tylösand väntade förgäves. Lite synd då förutsättningarna var perfekta för att få till bra bilder. Nu blev de flesta seglingsbilderna tagna på mycket långt håll varför de där perfekta bilderna inte gick att få till.
Ni får hålla tillgodo med det som blev:
http://www.flickr.com/photos/8520763@N05/tags/smugglersrun/show/
Fastnet 2007
Smugglers Run!
Vi fixar gärna ut informationen men vi måste ha den först.....
Efter lite letande hittade jag dock en eminent hemsida om loppet.
http://www.smugglersrun.se/index.html
Foto från hemsidan
OBS! Starten går ca kl 13.30 från kl 10.00 finns båtarna i hamnen.
Profilen
För att få igång det hela börjar jag med att presentera mig själv.
Namn
Leif Danielsson
Jobbar med?Var?
Fastighets/projektutveckling. Nu på KPC men börjar på Landmark inom kort.
Båt ? Namn, typ, storlek
Saphira - Albin Nova 33 fot - Sveriges snabbaste fem år i rad fast då med en annan kapten! Får väl se hur det går med det nu...
Har tidigare haft en Becker 27 vid namn Charran som såldes i förra veckan.
Har seglat sedan?
Augusti förra året så någon expert är jag knappast?
Tidigare seglingsmeriter.
Har windsurfat massor men inte i tävlingssammanhang.
Är med på tisdagarna?
Så ofta det bara går!
Vad gör du när du inte seglar?
Har fru och tre pojkar så jag är inte direkt sysslolös. Är också tränare på Halmstad frigymnaster samt har fuskat en del som triathlet ( även om det har minskat drastiskt i samband med båtköpet )
Värsta segelminnet?
När vi seglade hem Charran och kom in i en åskby samtidigt som ena vantstaget lossnade!! Anna min stackars fru, som var rädd redan innan, kröp fram och skruvade fast det igen.
Bästa?
När vi seglade hem Saphira som då hette Blur och loggen första gången gick över 9 knop.
Önskebåten?
Svårt att säga. Är rätt nöjd just nu men annars är jag rätt svag för x-båtar så det får bli en X-35.
Vilka är dina gastar?
Alla som vill men på kappsegling är det mest mina bröder, Axel min äldste son och Anders min systers son som har varit med.
Vad skall du göra när du blir stor?
Jag är rädd att jag aldrig kommer att bli stor.
Det var coolt på min tid....
Det var så här man gjorde - la upp brädan på högkant och seglade upp på stranden för att elegant hoppa av torrskodd. Det kändes coolt då...
Pyspunka....
Ja inte var det våra vindar i går heller. Det var om möjligt ännu mindre vind än förra tisdagen. Det tog oss ca 45 min att ta oss ut ur hamnen och då hade vi ändå Nissans ström som hjälp.... Väl där så valde många att lägga ner verksamheten och gå för motor i till hamn igen. Vi la ner seglingen och satt och pratade en stund men då kom det en liten vindpust och vi kom faktiskt upp i någon knop och vi bestämde oss för att försöka ta oss runt ändå.
Nu hade vår lilla pratstund gjort att vi låg sist och med de svaga vindarna hade vi inga förhoppningar om någon placering så vi provade oss fram med lite olika viktplaceringar mm för att lära oss något på vägen.
Resultatmässigt tror jag att vi blev 9 av 15 - 16 startande. Vann gjorde (som vanligt) J133:an - grattis igen Lasse.
Tvåa var Folke i BR23:an (igen!). Trea blev Gottfridsson i X99:an som också trivdes i de lätta vindarna.
Till Svante i sin Feeling får vi väl säga grattis. De lydde vårt råd från förra veckan och plockade fram spinnakern vilket gjorde att de hamnade precis framför oss i stället för precis bakom...
Svante och Co provar att blåsa själva i brist på vind.
På nytt jobb.
Landmark är ett Danskt ( ja jag har snöat in lite på Danska företag men nu har jag ju lärt mig språket så....) bolag som sysslar med fastighetsutveckling. Läs mer om bolaget på www.landmark.cc
Tisdag
Senaste prognosen från SMHI säger 3-7 m/s syd/sydväst något ökande. Med en 8:e plats förra veckan så hoppas vi väl på en förbättring denna veckan nu när vindarna är med oss lite mer.
Bra resultat i Ven Runt!
Grattis!
Resultaten finns här
http://www.rhss.m.se/
Ven Runt
För vår del så är vi inte med i år men målet är att det är en av de tävlingar som vi skall vara med på nästa år.
http://www.venrunt.com/
Charran är såld!
Årets flopp?
Annars är den ju snygg och snabb i teorin.......sen skall den heta ph96 i fortsättningen "på hittad 96"
http://hp96.wordpress.com/
Andra kvaliteter.
Premiären avklarad!
På tal om Peter så måste jag nu när allt är klart berömma honom. I vanliga fall så får man kanske en pärm med instuktionsböcker med båten när man köper den. Jag fick alla instuktionsböcker digitalt på ett usb minne dessutom fick jag en egenhändigt skriven instruktions bok om allt som kan tänkas på båten från riggspänning till historiska kappseglingsresulat. Lägg sen till en fullständig trimguide för båten i alla tänkbara väder. Imponerande!!!
Lite bilder från gårdagen:
Gårdagens vinnare var en kapad J 133 ( gänget från Mumm30 hade invaderat den när Lasse var på villovägar).De skötte sig bra Lars....
Den här skönheten gick perfekt i de lätta vindarna och landade som 2:a
Br 23:an tog tredje platsen.
Fler bilder och resultat kommer på www.hss1910.nu
I morgon är det tisdag!
Äntligen hemma!
I dag seglade (mest motor då vinden dog helt) vi sista sträckan hem från skallkroken och nu ligger hon tryggt i Halmstad. Solen skiner så nu känns det rätt ok...
På plats i Halmstad.
Swe 8 i revat tillstånd och 10 m/s under första delen av resan.
Min äldre bror Christer som hjälpte mig att segla de första etapperna.
Stort Tack Christer!