Råå - Halmstad

8,5 timma tog det. Vindarna varierade mellan 0,7 - 11m/s och regnet öste ner hela senare delen av resan...
 
Det händer väldig fort saker på sjön.
Jag hade ett vindvrid på väg mellan Torekov och Halmstad. Låg med 4-5m/s och tuffade på när vinden vrider och ökar till runt 11 m/s på bara någon minut. Ett rev i storen och några varv på rullen gjorde det hela ok igen men beredskap för ändrade förhållanden är viktigt!
Då jag seglade själv hade jag satt säkerhetslinor längs sidorna( funkar bra för barnen också) och i 4 m/s kändes det lite fånigt att sitta fast men när skotet trasslar sig i 11m/s och man behöver gå fram på däck känns det plötsligt väldigt befogat. Conrad (simrad) var en bra gast som skötte sitt utan att klaga. Lite tråkig att snacka med bara.

Ny lärdom: Om det ösregnar när man tar ett rev så fylls seglet med vatten. Hade inte en tanke på detta när jag hissade i topp på nytt och fick så där en 3-4 hinkar med vatten i skallen...

 
 

Kommentarer
Postat av: Johan Sölve

Säkerhetsband på däck är såklart ett måste när man kör själv, men man bör även ha något sätt att fimpa Conrad på som man kan nå utifrån båten. Inte så kul annars att bogseras utefter båten utan att kunna ta sig upp och båten bara ångar på...

2008-08-13 @ 14:58:40
Postat av: Eddie

Det är därför man ska ha en "conrad" som man kan prata med..trevligare desutom ;)

2008-08-13 @ 15:57:06
Postat av: Leif

På tal om en Conrad man kan tala med. Hur gick det med 20-21/9. Kunde du?

2008-08-14 @ 15:55:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0