Om ni sov...

...på trimkursen med Olof så kommer här en sammanfattning. Det är Johan, en av mina eminenta gastar, som håller i pennan.

Trimkurs 2008-08-14 HSS

Olof Björland

onedesign.nu



För att vinna

- Vilja

- Bra start (man FÅR inte en bra start, man GÖR en bra start)

- Gå den bästa vägen (taktik), t ex undvk vågor vid kryss, bra med vågor på undanvind

- Segla snabbast, både fart och teknik/manövrer


Viktigaste instrumentet är kompassen, för att kunna ha koll på vindvrid. Kolla kompassen hela tiden med jämna mellanrum. Gärna digital kompass placerad på masten så alla kan se den. 

Startklocka är också viktigt. Stora tydliga siffror, kanske inspelad nerräkning. 

Rorsman ska alltid sitta i lovart och ska kunna hålla huvudet still för att ha rätt blick och se segelform, telltales etc ur samma vinkel hela tiden, så krängpinne behövs för att kunna slå utan att flytta huvudet. Jmf med golfspelare som ska ha huvudet still genom hela svingen. 



Masttrim

1. Kolla mastlutningen genom att hissa upp draggen som lod i storfallet. Lutningen beror på båt (kolla med segelmakaren), men är normalt minst 10 cm, i vissa fall över 1 m. 

2. Sätt undervanten så masten står rakt. 

3. Sätt tppvanten så masten inte böjer sig. 

4. Kolla riggspänningen med mätare. 

5. Kolla mastböjen (förkrum) genom att sträcka storfallet utmed likrännan, förkrummet ska kanske vara 2 cm eller så. 


Kryss

Mastheadrigg: storbommen ska skotas i mitten alltid. Mer vind: dra upp skotvagnen i lovart, släpp skotet. 

På platt vatten: kör storen med vagnen. 

I vågor: kör storen med skotet. Ta höjd före våg, fall av för fart efter våg. 

Bra med mätmärken på spridarna för att ha koll på fockskotningen. 


Styr efter telltalen i focken på ca 1,5-2 m höjd. 


Storen ska skotas så att översta telltale viker åt lä/framåt ca 25% av tiden. 


Vid slag, stanna kvar i gamla lovart tills båten fallit av på nya bogen. Fall av lite för mycket och släpp skotet en aning. Då flyttar sig alla samtidigt till nya lovart, när båten rätar upp sig skapar rörelsen en vindskjuts i seglen som ger extra acceleration. 


Strategi

= vägval etc utan hänsyn till andra båtar. Mer långsiktigt. 

Gå den bästa vägen pga ström, vågor, permanenta vindböjar, pendlande vindriktning (5-10°), ny vindriktning, förändrad vindstyrka, konkurrenterna. 

Detta ger vägval och starttaktik.



Startstrategi

Vägvalet bestämmer var på linjen man ska starta. Tänk framåt. 

Vid pendlande vind, ha beredskap för att kunna slå på vindvriden. 

Bra start är:

- att ha möjlighet att ostörd komma till bästa sidan. 

- att vara fri att slå på första motvrid. 


Före start

Storen hårt skotad till mitten

Focken lös

Ligg nära vindögat

Den överskotade storen skapar turbulens i den störda vinden, detta glr det svårare för båtar att komma in i luckan i lä. 

Lova för att trycka upp en lucka i lovart. Bevaka luckan i lä, fall av med lösa skot för att täppa för om någon vill komma in. Skapa lucka! Nästan viktigare att ha lucka i lä. 

Undvik bråk, se till att kunna reglerna och kommunicera med andra båtar vad som gäller. 

Gasa på när det är en liten stund kar till start (tiden beror på båtens storlek)

Full fart över startlinjen!

Tänk framåt (strategi efter starten)


Taktik = närduell med andra båtar

Starttaktik

Krysstaktik

- Rundningstaktik

- Undanvindstaktik - långa benet först! Det ger bäst chans till fri vind på undanvinden. 


Segla snabbast genom

- Trim

- Teknik (manövrer etc, däckslayout)

- Fysik




Trimkurs del 2

2008-08-21


- Viktigt att storskotvagnen är ordentligt utväxlad och går lätt

- Rorsman ska helst inte göra något annat än att koncentrera sig på att styra båten. 

- Fockens bukdjup mäts på kordan mellan hals- och skothorn

- Djupare buk när det är sjö, mindre buk på platt vatten

- Dra i cunningham för att flytta fram buken och öppna upp akterliket

- Reva inte i första taget utan dra i grejorna istället för att plana ut


Vid stagvändning

- Styr lugnt runt. Undvik stora roderutslag som bromsar båten. 

- Släpp focken när 1/3 slår in

- Släpp då focken fort, släg gärna av skotet från vinschen. Efter att ha släppt skotet ska den gasten ägna sig åt storskotsvagnen och skotet. 



Översta tvärbandet i storen (på Saphira) ska vara i stort sett plant. 


Se över arbetsfördelningen i sittbrunnen!





/Johan Sölve "


Kommentarer
Postat av: Johan Sölve

En sak som jag hajade till på var när Oloif sa att det är vanligt att man skotar för löst och att man ska skota hårdare än man tror.

Jag är ganska säker på att jag läst på annat håll att det är vanligt att man skotar för hårt och att man ska skota lösare än man tror.



Vad ska man tro om det?

2008-08-28 @ 13:12:00
Postat av: Leif

Min teori är att talar du med semesterseglaren så är nog det vanligaste att man skotar för löst men bland kappseglare tror jag nog att problemet är det motsatta. Kanske?

2008-08-28 @ 13:56:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0