Ny ordförande

 
Lena Engström ny ordförande i SSF
Lena Engström, ny ordförande i Svenska Seglarförbundet, vad ska styrelsen arbeta med den närmsta tiden?
- Vi ska fokusera på de målsättningar i SSF:s måldokument som rör distrikt och klubbar så att vi snabbt får dem i rullning. Vi ska också se över styrelsemedlemmarnas respektive ansvarsområden och diskutera om några omfördelningar ska göras i och med att vi har flera nya i styrelsen. Vi tittar även vidare på frågan om internationell representation eftersom vi vill ta ett större grepp om vilka frågor som ska drivas.

Kommer det att märkas bland seglarna att SSF har en ny ordförande?
- Det hoppas jag verkligen. Mycket från Hans-Åke Fryklunds tid finns ju kvar, till exempel att vi ska leverera de mål vi satte upp då. Men vi ska också ut mer i klubbarna och involvera fler i vårt arbete. Förra året började vi arbeta mer i projektform men vi har ibland varit dåliga på att involvera Seglarsverige i projekten och det ska vi ändra på.

Vad har du för hjärtefråga?
- Juniorfrågor har varit en av mina hjärtefrågor, och där känner jag att vi kommit en bit på väg. Juniorklassförbunden har börjat samarbeta och vi har fått en juniorkoordinator till kansliet som kan fortsätta driva de frågorna. Jag brinner också för +19-projektet som vi startade förra året och som handlar om att få fler att stanna kvar i seglingen. Det måste finnas en riktlinje för vilka karriärvägar som finns inom seglingen. Där känns det också väldigt roligt att vi börjat föra en dialog med högskolan i Malmö.

På Seglardagen pratade du mycket om lagarbete?
- Ja, jag tycker det är viktigt att poängtera att styrelsen arbetar som ett team och att vi tillsammans ska driva frågorna framåt. Jag vill också säga att när styrelsen samlades efter Seglardagen kände jag en otrolig energi och ett stort engagemang från hela styrelsen. Det fanns en positiv känsla.

Du är SSF:s första kvinnliga ordförande?
- Ja, det är alltid kul att vara först, men jag hoppas att jag blivit vald på grund av min kompetens - och så har man fått kvinnan på köpet.

Lena Engström har seglat sedan hon var liten, både havskappsegling och bankappsegling. Till vardags arbetar Lena med organisations- och ledarutveckling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0