13 sekunder före en J133!

Kändes ju rätt bra!
Men om man skall vara ärlig så var det nog på grund av att man hissade flagg och därmed tider för 0-3 m/s och sen blåste det nog 4-5 hela rundan och då gynnar det starkt de tidigt startande båtarna vilket man också ser i resultatlistan. Annars var det en godkänd runda. Hade både fru, Axel, Svärfar och Christer med ombord och de skötte sig utmärkt (fötterna utanför Lennart annars var det bra). Vi hade lite problem vid sättningen av spinnakern. Glömde att spänna ner lovartsgajen med följd att spinnakerbommen åkte upp och mot förstaget så det tog ett tag innan vi fick ordning på grejorna men sen gick det bra. Även gipp med spinnakern gick ok.
Sen råkade vi ut för en luffning med spinnakern uppe vilket gjorde mig ganska så skitförbannad. En båt med fyra medelålders män som INTE körde med spinn ( enligt egen utsago för att de inte känner sig redo för det ännu) väljer att luffa(det kände man sig tydligen redo för) en omseglande båt med spinnaker uppe och med en besättning med barn ombord. Må hända att det är enligt regelboken (som väl är skriven för båtar med samma förutsättningar båda har spinn eller ingen?) men jag anser ändå att det sportsmannamässigt är helt förkastligt. Det är inte den typen av agerande som gör att vi får fler båtar på banorna. Speciellt irriterande är det när vi två gånger under hösten har haft läfördel på kryssen men istället för att pressa nämnda båt till slag så har vi fallit av och gått bakom istället (lär inte hända igen...). Och ja vi slog dem!
Resultatmässigt landade vi på nr 10 av 23 båtar.      

Kommentarer
Postat av: Blur

Övre halvan igen. Grattis!
Gällande luffningar så får ni ha lite koll på vilka båter som är vilka. Vissa vill alltid bråka (håll er borta eller ge igen med samma mynt), andra är lite mer laid back.
Det som kommer med rutin är att man förutser dessa situationer och kan undvika dem - "nu har vi genuabåtar framför oss i rundningen, låt oss gå högt/lågt ett tag (eller gippa) för att få separation". Kommunicera hela tiden kring det som kan hända framåt; 5-10-30 minuter.
Men som sagt. Övning ger färdighet.

2007-09-05 @ 16:14:43
URL: http://www.blur.se
Postat av: Leif

Tackar för det Peter
Vi har riktigt roligt med båten!!
Komunicera ja - än har jag inte samma svada som du men jag tror på konceptet....

2007-09-05 @ 16:39:43
Postat av: Medelålders man

Så skönt det är att vara en medelålders man då man liksom vet om farorona på sjön och lämnar de små barnen hemma man liksom tänker efter !!! Javisst ja på förra årets Lappens cup fick ju Emanuellsson 42 fot i sidan (lite hårdare än en fot i röven ) och var nära att sjunka sånt är ju bara självklart när man är medelålders
nä någon halvtänkande ungdom vill man ju inte vara...........

2007-09-05 @ 20:02:07
Postat av: Leif

Måste säga att jag inte riktig förstod ironin där men jag är ju bara en halvtänkande ungdom (tack) som seglar med fru, barn och andra nybörjare på tisdagarna för att det är kul. Däremot så har jag bra koll på reglerna och har aldrig påstått att ni gjorde fel enligt boken. Däremot ifrågassatte jag det sportsmannamässiga i det hela och det har jag väl rätt att göra eller? Sätt upp spinnakern så får ni luffa hur mycket ni vill eller luffa oss när vi inte har spinn uppe så blir förutsättningarna lika.
Sen det där med fötter hit eller dit förstod jag inte riktigt vad det hade med saken att göra?

2007-09-06 @ 08:58:21
Postat av: Jan

Tja, så länge regler följs så har man väl inget att klaga på sportslighet i bloggar, verkar bara fånigt tycker jag. Ge istället tillbaka med motsvarande mynt nästa gång är nog en bättre idé.

2007-09-06 @ 15:59:21
URL: http://fin6863.wordpress.com
Postat av: Leif

Det är nog sant som du säger. Överreagerade lite pga att jag hade frun och barn med mig och inte var så sugen på en broach.
Snygg sida och sista resultatet var inte helt fel Grattis!

2007-09-06 @ 16:19:07
Postat av: Jan

Ja, det går väl framåt hela tiden även om resultatet var bäst i första tävlingen, men då hade vi kanske den mest motiverade besättningen medan det nu blivit lite mera övning än tävling.
Är man inte beredd på broach skall man inte segla om båtar utan spinnaker i lovart, vilket säkert gått hem nu?
Har ni hittat farten i båten?

2007-09-06 @ 21:30:41
URL: http://fin6863.wordpress.com
Postat av: Peter Gustafsson

Jag förstår din frustration av luffningar.
Dom finns alltid på banan.
Trevligt att se att Ni kör med hela familjen på båten. ( kvällens segrare i mina ögon).
Att köra med inhyrd personal som de andra gör är en annan typ av segling och mycke enklare.
Ses på Tisdag igen.
// Blå H-båt

2007-09-07 @ 08:49:40
Postat av: Leif

Till Jan
Jo farten finns i båten. Speciellt på kryss är hon underbar. Sen är det väl så att med den besättning som jag seglar( många gånger olika varje vecka...) med så finns det mycket att lära och därmed så tar manövrarna lite tid. Någon släpper focken för tidigt eller något som strular. I tisdags var det lite strul med spinn och då tappade vi direkt 50-60 m på båten framför. Och sen har vi ju en kapten som gör en del taktiska misstag.....men roligt är det och roligast är nog att min bästa gast är Axel min äldsta son(10 år). Han är alltid med och är den som faktiskt börjar ha bäst koll på hur seglen skall stå mm.
Till lilla blå får jag säga grattis till en bra placering! Får se om vi kan komma i fatt er nästa gång...

2007-09-07 @ 17:55:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0